Home ReviewsAlbum Reviews KUNDE – Dandelion (W.E.R.F. Records)

KUNDE – Dandelion (W.E.R.F. Records)

Joram Kunde Boumkwo reisde in 2020, voor het eerst in twintig jaar, nog eens naar zijn vaders geboorteland Kameroen. Het bezoek maakte blijkbaar nogal indruk op de Gentenaar. In die mate zelfs dat het hem inspireerde om er een volledig album over te schrijven. Dat album heet Dandelion (paardenbloem) en verscheen op 9 februari bij huis van vertrouwen W.E.R.F. Records.

Wie een beetje bekend is met het werk van Kunde weet dat zijn muziek zich vaak beweegt op het snijvlak tussen jazz, hiphop en funk. Op zijn vorige, instrumentale album Meanwhile gebeurde dat nog wat vrijblijvend. Op Dandelion liet Boumkwo die vrijblijvendheid helemaal achterwege en daarmee zet hij, wat ons betreft, een serieuze stap vooruit.

Muzikaal volgt het album in de voetsporen van zijn vroegere werk maar de toevoeging van Jorams stem verheft het toch wel tot een heel ander niveau. Geen idee wat hem ervan weerhield om dit al vroeger te doen?

De rode lijn doorheen het album is Kunde’s zoektocht naar identiteit, een onderwerp waar ieder mens wel mee te maken krijgt. In zijn geval wordt die zoektocht echter een stuk ingewikkelder door zijn gemengde Belgisch-Kameroense afkomst. Hij gaat daarbij geen enkel onderwerp uit de weg maar behoedt zich ervoor in gemeenplaatsen te vervallen. Vanuit zijn eigen ervaringen en worstelingen met masculiniteit, zijn complexe Afro-Belgische identiteit, het koloniale verleden, het daaropvolgende neokolonialisme en intergenerationele trauma’s, snijdt hij vaak universele thema’s op zo’n manier aan dat velen er zich zullen in herkennen. Zeker zij die – zoals Joram – op zoek zijn naar een ankerplaats die ze ’thuis’ kunnen noemen. De nederige paardenbloem uit de titel van de plaat, dient daarbij als metafoor voor zichzelf en zijn verhaal.

Alle nummers op Dandelion zijn van de hand van Kunde en dat geldt ook voor de opnames en productie. Stonden hem ter zijde tijdens enkele nummer: Susobrino (BAD MAN), Helena Casella (You Should Know), Creo Cristoria (sax op Twenty, Everytime, Ancêtres, You Should Know) en Pieter Vanoverberghe (drums op Unwanted Flower, Blowing in The Wind).

FACEBOOK / INSTAGRAM