Home ReviewsAlbum Reviews KOALA DISCO – Tickling The Dragon’s Tail

KOALA DISCO – Tickling The Dragon’s Tail

Het Antwerpse Koala Disco onderging in zijn korte bestaan al een paar muzikale veranderingen. Op de debuutep Koalala Discoco bewandelde het vijftal het psychrock pad en op de tweede ep Ego Death Planet horen we ook nog wat psychrock die ze afwisselen met dreampop.

In de eerste single (Ultralord) van de nieuwe plaat hoorden we een straffe combinatie van noise en psychedelica. In de onlangs verschenen singles This Is How U Want Me en Witches horen we eerder een zenuwachtig postpunkgeluid dat doet denken aan Amerikaanse newwavebands als Devo en Talking Heads. Op hun laatste single Hot Gay Jesus is terug aanstekelijke psychrock te horen. Met zo’n teasers wisten we al dat het debuutalbum Tickling The Dragon’s Tail alle kanten zou uitgaan.

© Koala Disco

Op het openingsnummer en tevens titelnummer horen we zanger Niels Tuijaerts die zingt met een jaren 80’s computerstem op extreem dansbare postpunk die dicht aanleunt bij Devo. Dan volgt een kort intermezzo waarvan de titel Noise Circus de lading helemaal dekt.

In Opiates For The Idiot Masses haalt de band het psychedelische recept terug boven met een kleine postpunkknipoog, ook in People In The Sky en Wet Brain is diezelfde combinatie te horen. Larry lijkt op een psychedelische dodenmars met een flinke portie noise en postpunk. Als Killing Joke zich in de psychedelica zou smijten, dan zouden ze waarschijnlijk klinken zoals Clinically Cynical en I Don’t Wanne Jam: donker, gedreven en geschift.

Zoals verwacht, is dit zeker geen easy listening plaat. Koala Disco heeft geen schrik om te gaan “where no man has gone before”. Er wordt naar hartenlust geëxperimenteerd met vreemde geluiden, rare songstructuren en bijzondere invalshoeken. Je kan hen een beetje vergelijken met SHHT! Koala Disco heeft een eigen uniek geluid, dat in elk nummer iets anders klinkt.

Woensdag 29 november stelt deze boeiende band hun album voor in Cabron in Antwerpen.