Home ReviewsAlbum Reviews KERMESZ à l’EST – Octophilia – (Eigen Beheer)

KERMESZ à l’EST – Octophilia – (Eigen Beheer)

by Patrick Bruneel

Feestje bouwen met Kermesz à l’Est, het kan zomaar. De exotische mix die deze bende presenteert, vraagt om dansende en rondslingerende mensen die kunnen genieten van een smakelijke mengeling van jazz, metal en traditionele muziek uit Oost-Europa, met een voorkeur voor de Balkan.

Deze Belgische bende, die net zo graag op een podium staat als floreert langs de straten om mensen te entertainen, bestaat uit Pasquot Kravagna (helicon, tuba), Martin Chemin (basdrum, percussie), Martin Moroni (drums, rototom), Maxime Tirtiaux (tambura, gitaar, cümbüş), Emmanuel Haessig (altsax, Klarinet, EWI), Martin Chénel (alt en baritonsax, woorden), Luc Lambert (trompet, euphonium), Christophe Collignon (vulve trombone, euphonium) en Octo (woorden).

Het collectief, dat eerder dit jaar samenwerkte met La Jungle in het project Junkz, brengt op de opvolger voor het net zo smaakvolle RDS-202 (uit 2020) een spannende mix van traditionele deuntjes uit Azerbeidzjan, Griekenland en Roemenië. Lullysion is dan weer een zeer vrije bewerking van het stuk Le Bourgeois Gentilhomme, Lwv 43 : Ouverture van Jean-Baptiste Lully, gecomponeerd in 1670 en van tekst voorzien door Olivier Chaltin.

Uiteraard kreeg elk nummer de behandeling van Kermesz à l’Est, wat betekent dat er veel blazers worden ingezet en het vrolijke karakter van elk van de liedjes, of ze het nu oorspronkelijk waren of niet, voorop staat. Dat de band niet van humor gespeend is, bewijzen ze met Octo, de “zanger” van de band. Octo is namelijk de enige viervoeter van het ensemble, die ook steevast meereist als de band ergens moet concerteren. Het beest siert trouwens de hoes, als een ware mascotte van deze uitgelaten bende, die ons een aantal bands uit het voormalige Oostblok in herinnering brengt (Jablkon bijvoorbeeld), die net als Kermesz à l’Est met een punkattitude traditionele muziek in een nieuw kleedje wisten te steken.

WebsiteFacebookYoutubeBandcamp