Home ReviewsAlbum Reviews JUNIOR – Eternal Stumble (Thirty Something Records)

JUNIOR – Eternal Stumble (Thirty Something Records)

Op Valentijn 2020 bracht Junior de debuutep Are We There Yet? uit waarop het zestal heel straffe songs liet horen met een zalige americana vibe. Vier jaar later en een week vroeger dan “de dag van de liefde”, levert de Antwerpse band haar debuutplaat Eternal Stumble af.

De songs van Bert Hofmans en co wisten de aandacht te trekken van het Duitse Thirty Something Records zodat een internationale doorbraak er misschien wel zit aan te komen. Zeker nu Junior op Europese tournee mag met het Canadese Jaguar Sun als support act.

© Junior

Met Eternal Stumble laat de band zien dat ze in die vier jaar flink gegroeid zijn, met nog persoonlijkere teksten en nog boeiender composities. In het album kijkt de band achteruit naar het verleden, terwijl het tegelijk met een open blik een nieuw begin tegemoet gaat.

En of Junior de band gegroeid is! De liedjes op de ep waren al knappe pareltjes maar aan de twaalf nummers die op deze plaat staan, is duidelijk nog meer gewerkt aan de arrangementen zonder dat het allemaal te glad begint werd. Het klinkt allemaal erg catchy en heel overtuigend. De gitaren vormen een mooie basis samen met de zang van Hofmans, terwijl de strakke ritmesectie en de subtiele streepjes keyboard de nummers naar een hoger niveau tillen.

Vaak zijn de singles de strafste nummers op een album maar in dit geval zijn ze alle 12 even straf en zouden het eigenlijk allemaal singles kunnen zijn. Het siert de band dat er niet onmiddellijk werd uitgepakt met An Attempt, omdat Cath Smet van BLUAI hierop meezingt. Alleen al met dit mooi duet had Junior nieuwe zieltjes kunnen winnen. Het is geen single geworden, maar wel een van de prachtige pareltjes op de plaat.

Toevallig stelt Junior daags na Valentijn (15 februari) hun straffe plaat voor in Trix in Antwerpen met Stoop Kid als voorprogramma. Daarna moeten we wachten tot 18 april voor deze topband nog eens in het land is; dan spelen ze in FARRM in Hasselt. Als deze band live even intens mooi klinkt als op de plaat, dan gaan dat zeker sublieme concerten worden.

Facebook Instagram