Home ReviewsAlbum Reviews JERRY SPIN – Beasts

JERRY SPIN – Beasts

Of Jerry Spin een band is of een project van voormalig frontman van Coyote Melon, Jeroen De Gussem weten we niet zeker. Live wordt De Gussem bijgestaan door gitarist Kim Van Elsen (Philemon) en drummer Lorenzo Wezenbeek (Coyote Melon), maar deze ep nam hij op met drummer Ruben Vanhoutte (Tamino, Jaguar Jaguar), bassist Daan Van Isterdael (Pavlove) en toetsenist Eline Flintrop (MURI). We weten wel dat de singles die deze ep voorgingen allemaal aanstekelijke tracks waren met verrassende, frisse arrangementen die Jeroen perfect inkleurde met zijn warme stem.

© Jerry Spin

De titel van de ep verwijst naar de talrijke dierensymboliek in de songs. Jerry Spin vertolkt “de beesten” van het tweede millennium: bedenkelijke figuren uit de ondernemerswereld. Soms als roofdier, soms als slachtoffer die ten prooi is gevallen van “the greater powers that be”. De teksten zijn dan ook maatschappijkritisch, maar nooit hoogdravend of cynisch, alles overgoten met een flinke dosis humor en zelfrelativering.

Op de ep staan zes ijzersterke songs van het type “stijlvolle kwaliteits-indiepop”. Zes kleine meesterwerkjes waar de arrangementen het geheel tot de perfectie aankleden. En al heeft elke compositie een andere vibe, toch vormen ze samen een mooi geheel. De Gussem zingt met veel overtuiging, met de passie van Gabriel Rios en de arrogantie van Alex Turner, een goede combinatie zo blijkt.

Beasts is dus zeker een debuutep die indruk maakt.

Jerry Spin stelt deze top-ep voor op:

02/06 – Minardschouwburg, Gent