Home ReviewsAlbum Reviews JAMBINAI – Apparition (Bella Union / PIAS)

JAMBINAI – Apparition (Bella Union / PIAS)

Azië blijkt toonaangevend te zijn voor het maken van stevige postrock, uit Tokyo is er Mono en Zuid-Korea heeft Jambinai. Het unieke aan Jambinai is dat zij buiten de typische rockinstrumenten ook Koreaanse folkinstrumenten gebruiken. In 2018 speelden ze tijdens de sluitingsceremonie van de Olympische Winterspelen samen met een orkest van geomungo spelers. In 2019 bracht de band hun laatste album ONDA uit waarna het coronavirus alles in Azië plat legde zodat ze nu drie jaar later pas een nieuwe plaat kunnen uitbrengen.

© Jambinai

Het is geen volwaardig album geworden maar een ep (die enkel digitaal verkrijgbaar is) omdat de band nu pas op tour is geweest om het ONDA-album te promoten en ze niet genoeg energie hadden om een volledig album af te leveren. Maar wie Jambinai een beetje kent, weet dat de band niet gaat voor korte nummers maar wel voor lange tracks die je meeslepen naar een andere wereld. Zo krijgen we toch weer een dik half uur nieuwe muziek van deze Zuid-Koraanse band.

Op Apparition staan vier nummers die in elkaar overlopen en zo één mooi geheel zijn.

Openingsnummer Once More From That Frozen Bottom hakt er al van bij het begin stevig in met stevige gitaren en donderende drums. Maar ook de folkinstrumenten lijken bezeten door een donkere geest want die vullen het nummer vurig aan.

Tijdens From The Place Been Erased gaat Jambinai iets meer ingetogen te werk. Ze lieten het sfeervolle nummer inzingen door K pop zanger Sunwoojunga die de duistere klanken aanvult met haar zachte zweverige zang.

Dan volgt het sprookjesachtige Until My Wings Turn To Ashes, waarna iets heel subtiel wordt opgebouwd in meer dan negen minuten om naar het einde toe pas echt te exploderen. Het recept van afsluiter Candlelight In Colossal Darkness is net hetzelfde als het vorige nummer maar in de opbouw zijn het vooral de folkinstrumenten die het nummer mooi opbouwen en ons volledig in trance brengen.

Apparation is prachtige ep die, zoals altijd bij Jambinai, heel uniek klinkt. Verwacht van deze band geen typische postrocksound maar een breed klankenpalet dat trouw blijft aan hun eigen afkomst. Volgend jaar komt de band naar ons land voor maar liefst drie optredens.

Je kan ze gaan bekijken op:

01/06 – Entrepot, Aarlen
02/06 – 4AD, Diksmuide