Geen genre is veilig voor Geert Mertens, bezieler van GMURW! We kregen al punk te horen op Freakshow, dad rock op Eersteling, disco op Discokikker, garagerock op Kamikazeling en big beats op Dropkicker. Zijn zesde release baadt volledig in newwavesfeer, met de passende titel Duisterling.
De tracks zijn geïnspireerd op enkele van die grote newwaveklassiekers.
Zo is er Dicht Bij Jou dat verwijst naar Sleeper in Metropolis van Anne Clark. “Attentie, ik leef weer… Dicht bij jou zijn!” Haaks en stuurs, met zware drumbas en flashy retrosynths krijgen we een uniek sfeerbeeld van GMURW’s eigen metropool.
“Is het goed of slecht?” Staat Van Beleg zorgt voor een fijn plakje Belpop met absurd leuke tekst tussen de boterham, die doen denken aan Arbeid Adelt!
Bij Sliploos hadden we eenzelfde absurditeit verwacht qua tekst, doch het is vooral zwarte ironie die we te horen krijgen in dit eerder donker, depri – maar zeker geslaagde – newwavenummer.
“Shhh… Wees stil of je bent verloren… je borsten hebben ogen…” Als Hoeder Van Dit Woud waarschuwt met enige nervositeit in ritme voor de grote gevaarlijke wereld.
Hotel Taxi Seks is één van de twee instrumentale nummers op de plaat. Zwoel prikkelend klinkt deze donkere postpunktrack die ons alle nostalgie naar de eighties laat herbeleven. Laat ons hiermee de dansvloer maar eens op trekken!
Het is vrij duidelijk op welk New Order-nummer Blauwe maandag (21, 22, 23, 24) gebaseerd is, maar evengoed New Gold Dream (81, 82, 83, 84) van de Simple Minds zit er als inspiratie in verweven. GMURW leent woorden en teksten van de grote voorgangers en maakt er zijn eigen ding van. Heerlijk!
A.G.N.E.S. van 1000 Ohm werd door Mertens omgedoopt tot een al even aantrekkelijke C.H.L.O.E. en met I Can’t Live In A Living Room van Red Zebra duikt GMURW de keuken in en maakte er Ei Noch Pannenkoek (Als Ontbijt).
Everzwijnerarij is een parodie op Eisbär van Grauzone. Hilarisch in zijn stuurse sound! Homo Erectus is het tweede instrumentale nummer op dit album, deze keer met funky ritmes er doorheen geweven.
Met de legendarische Temple Of Love van Sisters Of Mercy in gedachten, is het Leren Masturberen geblazen, met een basriffje dat ‘doet denken aan’. “Wees een alpha. Of een omega. Of ga naar de Gamma.”
Grote Jan is een nummer over seriemoordenaar Jeffrey Dähmer, dat een heel filmisch sonisch sfeerbeeld neerzet met de glooiende gitaren, die hier prima hand in hand gaan met strak drammende spoken vocals en een stampende beat.
Voor Feest Wel Met Mezelf kwam de inspiratie van Dans Wel Met Mezelf (De Kreuners, Billy Idol).
Een tikkende drum, een “nanana – oeh lalala” als backing, en een tekst die alle vooroordelen over Dikke Mensen beschrijft. We weten niet goed wat hiervan te denken want de grens tussen ironische humor en respectloos uitlachen is soms dun…
Titeltrack Duisterling is de donkere, knap opgebouwde slottrack. Een ruw duistere muzikale liefdesbrief.
GMURW betekent volgens ons vooral ‘Gedurfd nog Meer Uw Rauwe Goesting Willen doen en daar verdomd goed mee weg komen’. Zelfs als je klassiekers er bijneemt als inspiratie. Wel, dat werkt alleen als je er ook echt verdomd creatief je eigen zin mee doet en er iets unieks van maakt en daar is GMURW zonder twijfel in geslaagd! Wij zijn fan van zijn sound én van de heerlijk taboeloze teksten. Nee, dit zijn geen covers, noch herwerkingen, geen recyclagewerk! Enige uitleg bij de tekst van Dikke Mensen is misschien wel goed om hierop – puur principieel dan – niet af te haken. Maar dat kan ook volledig aan ons liggen.
Duisterling is digitaal verschenen.