Home ReviewsAlbum Reviews GALÁN/VOGT – All The Time In The World (Editions Furioso)

GALÁN/VOGT – All The Time In The World (Editions Furioso)

Karen Vogt is een Australische dreampop zangeres. Ze maakt deel uit van het duo Heligoland (die regelmatig samenwerken met ex-Cocteau Twins gitaritst Robin Guthrie) en woont al een tijdje in Frankrijk. Daarnaast brengt Vogt solowerk uit dat ligt tussen experimenteel, ambient, atmosferisch en slowcore. In 2021 werkte ze samen met de Spaanse experimentele ambient componist Pepo Galán aan het intens album The Sweet Wait. Het duo liet een aantal nummers van die langspeler bewerken door muzikanten uit verschillende genres en die verschijnen nu op All The Time In The World.

© Galán/Vogt

De Duitse Ada komt uit het techno wereldje maar heeft ook een zwak voor soundtracks. Zij heeft The Sweet Wait aangepakt. Ze zette de mooie stem van Vogt in de schijnwerpers en de piano meer op de achtergrond. Het origineel heeft een dromerig This Mortal Coil sfeertje, de nieuwe versie een meer jazzy vibe.

Akira Rabelais komt uit Chicago en focust op experimentele ambient. Hij was zo in de wolken van het nummer Panacea (hij werkte ook mee aan het origineel) dat hij er drie remixen van maakte. De eerste klinkt vrij zweverig doordat er zowel op de stem als op de gitaar extreem veel werd echo werd gezet. De tweede remix neemt ons mee naar een verlaten kerk met bakken galm waardoor de gitaar en stem één worden. Remix nummer drie klinkt het meest experimenteel en overweldigend van de drie.

Het intense Opa werd door de Franse filmcomponiste en sound designer Hélèna Vogelsinger door de mixer gehaald. Ze ging nog een stapje verder door het nummer nog meer kleur te geven. Het resultaat is overweldigend en nog intenser dan het origineel.

Alpha komt uit Bristol en combineert triphop en ambient, hij hield het prachtige Above The Aether vrij somber. De strijkers verschoven naar de achtergrond en delicate soundscapes vullen het nummer aan wat hen een zekere puurheid geeft. De Australische ambient artieste Madeleine Cocolas pakte Nothing Is Under Control aan. Oorspronkelijk was dit een kort nummer met natuurgeluiden op de achtergrond. Cocolas maakte het nummer dubbel zo lang en liet de natuurgeluiden weg. Het maakt het geheel veel zuiverder terwijl de prachtige stem van Vogt op de voorgrond een stuk indrukwekkender klinkt.

Het Engelse duo Hannah Davidson en Will Humphreys maakt sfeervolle ambient onder de naam The Space Between Numbers. Zij herwerkten Engrama, een verborgen song op het originele album dat samples bevat van James S. Taylor van Swayzak. Het is een bloedmooie versie waar in het eerste deel de zang van Karen de hoofdrol speelt. In het tweede deel draait het vooral om de zweverige soundscapes.

Ook Markus Guentener specialiseerde zich in ambient, hij pakte The Dark Opens The Way aan. Het subtiele van het nummer is helemaal verdwenen en Guentener stopte het vol met zware, donkere soundscapes waardoor het licht van het origineel volledig weg is.

Afsluiter Starseed klinkt in de originele versie echt subliem maar James S. Taylor haalde het volledig uit elkaar waardoor het niet meer te herkennen is. Zelf maakt hij heel avontuurlijke, experimentele ambient en dat is ook te horen aan deze remix. Taylor zette het nummer volledig naar zijn hand en deed er iets heel unieks mee.

Elke artiest maakte met veel zin voor avontuur een remix van het originele werk. All The Time In The World is een mooie aanvulling op The Sweet Wait. Het originele album komt zo ook nog eens in de aandacht, want het is een van de mooiste albums ooit gemaakt.

Karen Vogt: FacebookInstagram
Pepo Galán: FacebookInstagram

Bandcamp