Home ReviewsAlbum Reviews FUIS – Here’s To Asking For Help

FUIS – Here’s To Asking For Help

Hugo Zuiker, Robin de Geus, Samuel de Smet en Sophia Keck zaten alle vier op de Herman Brood Academie waar ze samen het project Find Us In Slumberland hebben opgestart. Vorig jaar maakte de band een nieuwe doorstart en werd de groepsnaam veranderd naar fuis. Het viertal maakt eigenzinnige indie popsongs, met gevoel voor klank en ruimte voor elektronica. We kunnen hun composities omschrijven als cinema pop waarvoor ze inspiratie zochten bij Bon Iver, Darkside, LUWTEN en Patrick Watson.

© fuis

Fuis vertelt eerlijke verhalen vanuit een persoonlijke belevingswereld over rouw, onzekerheden en het zoeken naar een nieuwe start. Met hun liedjes wil de band zeggen dat ze er ook niets van begrijpen, maar dat het wel goed komt. Om hun verhaal te vertellen, gebruiken ze synthetische klanken met akoestische instrumentatie, field recordings en samples en leidt Keck de luisteraar rond met haar mooie warme stem in knappe, gelaagde songs.

Op de single Go Here, Wave, Tell Me You’ll Wait en Norway was al te horen dat de band streeft naar perfectie. Hun debuutalbum ligt volledig in dezelfde lijn. Op Here’s To Asking For Help staan tien sublieme songs met een eigen geluid die veel indruk maken. Ze bouwen telkens heel mooie composities op met subtiele arrangementen, geen bombast bij fuis, wel een mooie balans.

Fuis levert een zo goed als perfect album af. Een langspeler vol unieke, straffe, melancholische en intense liedjes. Met zo’n wondermooie plaat debuteren, er zijn weinig bands die het kunnen en het belooft veel voor de toekomst van deze Nederlandse band.

Facebook Instagram