Home ReviewsAlbum Reviews FROUKJE – Noodzakelijk Verdriet

FROUKJE – Noodzakelijk Verdriet

by Hans Vermeulen

Froukje Veenstra heeft de afgelopen vier jaar een indrukwekkende opmars gemaakt en in januari was het eindelijk zover voor Froukje. De langverwachte lancering als een komeet van haar debuutalbum Noodzakelijk Verdriet is een feit! De dansbare single Kwijt ging de release alvast vooraf. Het gaat bijzonder hard voor de 22-jarige Nederlandse sinds ze in 2020 vanuit het niets met Groter Dan Ik aan een nietsontziende onstuitbare opmars begon in alternatief musicerend Nederland om tenslotte ook commercieel gensters te slaan en zo ondermeer drie jaar na elkaar de “3 voor 12 song van het jaar” binnen te rijven. Eentje daarvan voor het nummer Zonder Gezicht dat ze schreef met S10, want wie Froukje zegt, zegt S10. Hun parcours is gelijkaardig, ze zijn boezemvriendinnen en werkten al meermaals samen. Froukje won in Nederland voorts nog een paar 3FM Awards en Edisons voor haar ep’s Licht En Donker en Uitzinnig. Op de grote festivals Lowlands, Rock Werchter en Pukkelpop veroverde ze ook al de main stage.

Noodzakelijk Verdriet schreef, componeerde en producete Froukje op haar eentje. Met haar kwetsbare, pakkende songs over menselijk verdriet en maatschappelijke thema’s scoort het album nu al gigantisch. We spraken met de uitbater van een platenwinkel in hartje Amsterdam over het commercieel succes van de plaat en die zei dat het loopt als een trein. De laatste berichten bevestigen inderdaad dat zowel in ons land als in haar thuisland de plaat een groot succes is. Het begon in december natuurlijk al met de 3de opeenvolgende “3voor12  Song van het Jaar”-award voor Als Ik God Was met warempel Naar Het Licht op de tweede plek. Beide waren de eerste vooruitgeschoven singles van deze debuutplaat. Froukje toert met deze plaat, ook in ons land, maar de optredens in De Roma en de AB waren meteen uitverkocht. Over naar de songs op de plaat dan maar.

Kwijt opent de debatten op een manier die we gerust typisch Hollands mogen noemen. Dat heet zwevende gezangen met een vervormde stem tegen averechts huppelende, stomende electro. De meesten zakken dan door het ijs(selmeer) maar zeldzame cracks zoals Froukje doen daar steevast iets bijzonders mee. Ook tekstmatig vinden we een patroon bij Froukje. Haar nummers hebben een soort geschreven verslavende melancholie, een tristesse die de onweerstaanbare grooves extra in de verf zet. “Ben vanavond met mezelf en de tijd in al m’n onvolledigheid. Maar ’t is een vreedzame strijd. Ik ben al m’n vrienden kwijt.” Leeg Restaurant is ook allesbehalve vrolijkmakend, hoe kort het ook is: “Met het gewicht van de wereld in mijn rechterzak. En ik hoop dat ‘k ’t ergste heb gehad”.

De plaat is een pak intimistischer dan haar ep’s. Zeeën Van Liefde is zo een nummer dat als een trieste ballad voortkabbelt, maar ook hier weer geen seconde minder dan geweldig klinkt. “We zijn als mensheid gemaakt voor elkaar en soms valt dat zwaar”. De hoesfoto – Froukje die rechtkrabbelt in een rustig verankerd bootje in een zomers meer – past hier geweldig bij. Zo ook Ik Ben Bang dat opgebouwd is rond angstig pianospel en een jankend viooltje. Bang zijn voor de dag dat je ongetwijfeld weer bang bent. Het doet wat met een jonge meid. Verdriet en een knoop in de maag vormen de leidraad voor een nochtans erg fluks binnenrollende danskraker getiteld Zonder Liedjes. Er wordt ook dansvoer geserveerd en dit nummer etaleert een geweldige productie. De kracht van Froukje is het brengen van hippe, hedendaagse dansbare nummers met teksten die snijden en op een speelse manier met een zachte stem de artiest ver boven de middelmaat doen uitstijgen. Geef Het Terug is een pak verderop een nummer met een vergelijkbare flair.

Titelnummer Noodzakelijk Verdriet is van een andere orde. De stem is helder en overtuigend, de beat en de dartele electro op de achtergrond kondigen iets groots aan. Dit is Froukje op haar best en in het refrein ontpopt de song zich tot het antidotum tegen het gif in onze hoofden. Na de break zingt ze een pak hoger dan normaal en die variatie pompt de song nog verder op. Drijfzand zat eerder al in deze feestroes. Hoe pakkend Froukje in de zachtere nummers ook klinkt, het zijn de “bangers” die haar groot gemaakt hebben. Deze plaat is hierdoor nooit echt uitbundig omdat er te fel van de ene vibe in de andere wordt geslingerd maar tegelijk heeft het iets uitnodigend. Nummers worden niet geskipt want elk nummer raakt je ergens op de emotionele traanschaal.

Oja ze rapt ook. Nu Ik Niet Meer Over Je Schrijf is ook vintage Froukje. Een refrein met een hemelse melodie en een tekst die hard afrekent met vermoedelijk een ex. 23 Mei is heel  zwaar om uit te zitten want het gaat over haar broer Tjitte die kort na haar geboorte overleden is. Hij was 4 jaar en had kinderleukemie. Froukje zei hierover: “Ook al heb ik hem niet gekend, in mijn jeugd was hij altijd aanwezig.” Froukje slaagt er met dit debuut in om de haverklap de luisteraar hard te raken, geen emotie wordt overdreven uitgepuurd en geen enkele song haalt de melodieuze balans onderuit. Het is een plaat die nooit episch aanvoelt maar je wil ze wel dicht bij je om vaak te beluisteren.

Dan ga je natuurlijk met veel overgave meebrullen op de tekst van Als Ik God Was. Perfecter kan een popnummer niet worden. Alles aan deze awardwinner is pure klasse. “Dank u voor m’n toekomst, troebel еn bevlekt. Dank voor een systeem dat aan alle kanten lekt. Ik dank u wel, ik dank u echt”. Iedereen kan zich hierin vinden. Naar Het Licht moet hier niet voor onderdoen. De integrale tekst van deze knaller is van bijzonder hoog niveau. Pure poëzie en naar ons gevoel één van de strafste popsongs die dit jaar naar het licht zullen draaien.  “Als alles toch zo eindig is maak het dan licht, maak het dan licht. Echt alles heeft gewicht voor mij”.

Website InstagramFacebook