Home ReviewsAlbum Reviews EYDÍS EVENSEN – The Light (XXIM Records)

EYDÍS EVENSEN – The Light (XXIM Records)

Stilaan beginnen we te geloven dat zowat de helft van de IJslandse bevolking bezig is met muziekmaken. Het aantal bands en projecten dat het kleine land al heeft voortgebracht is stilaan nauwelijks nog te tellen. Is dat een probleem? Tuurlijk niet, zeker niet als die exploten van het niveau zijn van pakweg Eydís Evensen.

Dé grote inspiratiebron voor al dat weidse en mijmerende gemusiceer is wel vaker het ongerepte, ruige landschap van het eiland, het wispelturige weer en de duistere winterperiode. Dat is niet anders bij Evensen die eerder dan te focussen op het donker, in dit album oog heeft voor The Light.

Wat doet dat met een mens en zijn persoonlijkheid; leven op een ruig, vulkanisch afgelegen eiland waarin het zes maanden lang donker is en vervolgens zes maanden lang licht? Evensen zet haar persoonlijke reis doorheen een leven op haar stukje grond om in contemplatieve muziek die, zoals dat wel vaker gaat in IJslandse muziek het moet hebben van verstilling, weidse vergezichten, melancholie en toch ook wel hoop.

De meeste nummers op het album zijn instrumentaal en gecenterd rond de piano. Toch zijn het vooral de vocale nummers die ons het meeste raken, al verstaan we er geen woord van. Zo klinkt de a capella koorzang in The Light II waarin het koor een gedicht van Evensen vertolkt, op het randje van hemels.

Een andere uitschieter is Tephra Horizon dat woordeloos verhaalt over hoe Evensen de uitbarsting van de Fagradalsfjall vulkaan ervaarde. En ook Dreaming of Light verdient een extra vermelding omdat we daarin de stem van Evensen zelf te horen krijgen. Beklijvend!

Met The Light levert de zoveelste telg van het vulkanische eiland midden de Noord-Atlantische oceaan een pareltje af. Je kan het album beluisteren op Spotify of via een andere streamer, maar nog fijner is het om de zangeres het album live te zien en horen brengen. En dat kan zowaar even op 7 juni in de Ancienne Beligue. Alle daarheen!

perstekst

‘The Light’ weerspiegelt Evensens diepe gehechtheid aan de ruige landschappen en weersomstandigheden van haar geboorteland IJsland en hoe de unieke omgeving de mensen die daar wonen beïnvloedt en vormt. De titel van de eerste single ‘Tephra Horizon’ verwijst naar de buitengewone indruk die vulkanische as van een enkele uitbarsting op een landschap heeft achtergelaten. Haar inspiratie achter dit krachtige nummer met verweven piano, koperblazers en strijkers is dat ze getuige was van de Fagradalsfjall vulkaanuitbarsting van 2021 met zijn vernietigende kracht en dramatische uitkomst. In de begeleidende video, geregisseerd door Einar Egilsson, zien we Evensen terugkeren naar een plek in de buurt van de uitbarsting, dansend op de tephra-laag, alsof ze het territorium als haar eigendom claimt.

Evensen heeft gesproken over de impact op haar werk van zowel de oude IJslandse koortraditie als de aloude poëzietraditie, die teruggaat tot de beroemde sagen uit de vroegste dagen van vestiging op het afgelegen eiland. Voor ‘The Light’ schreef ze een koorstuk – gebaseerd op een van haar eigen gedichten – getiteld ‘The Light II’, hier uitgevoerd door het veelgeprezen IJslandse koor. Het eerste deel verwijst naar “een mooi licht dat bevroor” waarnaar het tweede deel terugkeert en luidt “het mooie licht blijft bestaan”. Haar eigen zangstem is te horen op haar nummer ‘Dreaming of Light’, waarvoor Evensen ook de tekst schreef.

‘The Light’ is een zeer persoonlijk en emotioneel album voor Eydís Evensen en is een waarheidsgetrouwe weerspiegeling van deze muzikant met een groeiende volwassenheid en prestatie, terwijl ze haar luisteraars een dynamisch, breed en kleurrijk palet presenteert dat varieert van wervelende strijkers tot betoverende liedjes en meeneemt ze op een reis door IJslandse tijd en ruimte waarin ze laat horen dat zelfs een klein beetje licht echt veel duisternis verdrijft.