We horen het je denken tot hier: “Erem, Erem, Erem [hoofd wat schuin gehouden, linker wenkbrauw een beetje omhoog]… Neen, zegt mij niets!” En dat is niet zo verwonderlijk, want wij hadden er ook nog niet van gehoord (niet dat wij dé referentie zijn natuurlijk).
Erem is dan ook een vrij nieuwe band die bestaat uit drie gelijkgestemde, muzikale zielen die, zoals dat dan gaat, mekaar vonden en besloten samen een plaat te maken. Accordeonist Stan Maris (Kreis), gitarist Nicolas Van Belle (Suura) en zangeres Mirte Leconte hebben alle drie iets met klank en transformatie van die klank en maken op hun eerste album Aare muziek die ligt tussen jazz, folk, ambient en koraalwerken.
Van Belle tokkelt en strijkt, Maris trekt, duwt en tokkelt en Leconte brengt geluiden voort met haar stem. “Ze zingt dus?” Ja, maar dan zonder woorden, ze brengt eerder klinkers voort.
Klinkt allemaal een beetje vaag misschien, maar de muziek van Erem is dan ook moeilijk voor één gat te vangen. Van Belle en Maris creëren een soort van klanktexturen die soms evolueren naar melodieën. Experiment en improvisatie staan daarbij voorop wat leidt tot interessante klanken en onverwachte geluiden.
Meestal gaat het langzaamaan. Lang aangehouden accordeon geluiden trekken vaak een donkere lijn doorheen de nummers. Ook de vocalisaties van Leconte worden meestal lang aangehouden en matchen daarbij met wat Maris doet op zijn accordeon.
Drie kortere koraalwerken (Koraal I, II en III) willen de cadans van de langere nummers wat breken. En dat is wel nodig want vooral de slepende (meditatieve?) nummers met bijhorende slepende zang zijn soms zwaar op de hand en niet altijd makkelijk verteerbaar. Misschien geen album om in één ruk uit te luisteren maar in deeltjes te savoureren?
De opnames van Aare vonden plaats in CC De Ververij in Ronse in februari en maart 2022. Het mooie artwork en de layout zijn van de hand van Korina Kallergi.
BANDCAMP / ESC.REC / FACEBOOK / INSTAGRAM