Home ReviewsAlbum Reviews ENZO KREFT – Control (Wool-E Discs).

ENZO KREFT – Control (Wool-E Discs).

by Luminous Dash

“Beeld je een wereld in waar alles gecontroleerd is, Alles wat je doet, Elke beweging die je maakt, Zelfs je gedachten en verlangens, Een volledig gecontroleerde wereld…”
Met deze intrigerende woorden begint de promo-video van Enzo Kreft op Youtube.

Een geladen montage van de nieuwe muziek op oude en nieuwe beelden. Vanaf de eerste seconde waan je je in een SciFi film, of is het gewoon de geschiedenis die zich aan het herhalen is? Is dit een toekomstbeeld of is onze wereld al gedeeltelijk ondergedompeld in de CONTROL waarover Enzo Kreft het heeft? De sfeer is er meteen, evenals de spanning.

Meer dan genoeg reden om eens beter te luisteren naar het volledige album.

De cd opent als een bom met het nummer Scanned. Een computerbewerkte stem brengt een meedogenloze tekst die ondersteund wordt door sterke pulses die in het refrein onderbroken worden door een melodieuze zanglijn: “You’re just a robo-man…” Cyborg Platoon is op een korte ingesproken tekst na een instrumentaal nummer. De sfeer is er meteen, de synthriff is zowel mysterieus als catchy. De opmars van de Cyborgs is niet te stuiten, de trommels kondigen de aanval aan, beware or hide.

Het derde nummer op de cd, Biometrics, is een heel stuk sneller dan het vorige en een subtiele mix tussen robotstemmen, gesproken en gezongen stemmen, het geheel gespekt met zwevende synths. Na het beluisteren van dit eerder dansbare nummer bekeek ik mijn smartphone met enige argwaan…

Ben ik echt gelukkig? Of is mijn geluk virtueel? Die vraag stel je jezelf na het beluisteren van Virtual Happiness. Het nummer zwelt langzaam aan, en op elk moment verwacht je een explosie. Of niet…?

“I would never had done it”, is de wederkerende zin in The Milgram Experiment, een zwaar en donker nummer dat verwijst naar de experimenten van Stanley Milgram, een Engelse psycholoog die onderzoek deed naar gehoorzaamheid en legitiem gedrag. De sfeer is drukkend en de tekst in dit zesde nummer nodigt zeker uit tot nadenken.

Book Burning is een slepend, melancholisch nummer, en handelt over de controle over de geschiedenis, het heden en de toekomst. De geluiden van een zingende menigte op het einde van de song dragen bij tot de ietwat neerslachtige toon. I’m Not A Robot is een meer uptempo nummer, voorzien van een heel catchy synthriff. Wie A Forest van The Cure kan smaken zal hier zeker van genieten.

In My Head brengt ons in een heel andere stemming. Het is hoopgevend en bijna poppy, compleet met couplet, refrein en – jaja! – een volledige zangpartij. Mindshift mag gerust episch genoemd worden. Vier akkoorden, een strakke pulse met een hypnotische riff en bombastische synthklanken om die goede oude Vangelis jaloers op te maken.

Disobedient is er eentje die qua dansbaarheid niet zou misstaan in een trancediscotheek. Het handelt over de vrije mening, door anderen wel eens ongehoorzaamheid genoemd. Als afsluiter trakteert Enzo Kreft ons op Imagine A Boot. De inleidende tekst zegt alles en stemt tot nadenken. Dit instrumentale nummer is alweer knap opgebouwd, doorspekt met details die de spanning doen stijgen. Een prachtige afsluiter met een abrupt einde.

Het mag gezegd: de hele cd staat er, en wie met plezier terugdenkt aan de opkomst van elektronische muziek zal hier zeker van genieten. Enzo Kreft gooit zijn synth met kracht door de ruit van de controlerende maatschappij. Van het schrijven tot het inspelen en zingen, van het mixen tot het masteren, van de foto’s tot de erbij passende commentaar, Enzo Kreft heeft het helemaal zelf gedaan en is hierbij niet over een nacht ijs gegaan.

Wie het werk van de Mechelse artiest Enzo Kreft kent, is vertrouwd met synthetische muziek. Geen echte drums, gitaren, bassen, maar wie zal die missen op een album dat hier geen nood aan heeft.

Wie meer te weten wil komen over het werk van Enzo Kreft vindt op blogspot alles wat er te weten valt. Hem volgen op Facebook is voor de liefhebber een must.

Op Bandcamp kan je het album beluisteren en/of kopen.

Live:

19/10 – Zaal Jagersborg, Maasmechelen

Tekst: Kennet De Bondt

You may also like