Home ReviewsAlbum Reviews EMIL MOONSTONE & THE ANOMALIES – Naked Is Man Upon The Earth (Seahorse Recordings)

EMIL MOONSTONE & THE ANOMALIES – Naked Is Man Upon The Earth (Seahorse Recordings)

De Italiaanse zanger, gitarist en songschrijver Emilio Mucciga , alias Emil Moonstone, maakt al 30 jaar actif deel uit van de dark postpunk scene van Bologna met bands als South Breed Out en Two Moons. In 2018 heeft hij voor het eerst een album (Dissapointed) volledig zelf geschreven, ingespeeld en uitgebracht onder zijn artiestennaam. Om het album live te brengen heeft hij muzikanten bij elkaar gezocht die hij de naam The Anomalies heeft gegeven.

© Emil Moonstone

Met die band blikte Moonstone het tweede album in waarin hij zich nogmaals verdiept in thema’s van het vorige album. Hij vertelt over de sombere toekomst van de wereld waarin mensen alleen nog met elkaar vechten; het complete falen van het menselijk ras. Emil wilde een melancholisch, visionair en droomachtig album maken waarin 70’s en 80’s invloeden worden afgewisseld met surf-psychedelische excursies.

De nummers zijn allemaal gebouwd op melancholische pianoklanken die worden aangevuld met donkere 80’s synths, stevige gitaren en Moonstone’s doorleefde stem. Het doet allemaal wat denken aan de jaren ’90 gothic bands die hun helden van de jaren 80 wilden kopiëren en er een eigen, eigentijdse toets aan wilden geven. Ook hier horen we die combinatie van 80’s en 90’s gothic maar de eigen inbreng missen we een beetje.

Naked Is Man Upon The Earth is zeker geen slecht album maar wie diepgang en originaliteit zoekt zal dat bij Emil Moonstone niet vinden. Wie de hoogdagen van gothic mist zal met dit album zijn hart wel kunnen ophalen.