Home ReviewsAlbum Reviews ECHO BEATTY – Candor Candor (Unday Records)

ECHO BEATTY – Candor Candor (Unday Records)

In het voorjaar bracht Annlies Van Dinter, alias Echo Beatty, het enorm straf intens album Vision Glitch uit dat ze deze maand in de U.K., Frankrijk, Nederland en Duitsland gaat voorstellen in voorprogramma van het Amerikaanse duo Ruby Haunt. Voor de laatste single Candor Candor van dit geweldig album uit te brengen had Van Dinter het idee om er een ep van te maken met alternatieve versies van een paar songs van het laatste album.

© Echo Beatty

Deze viertrack ep begint uiteraard met de single Candor Candor, in de versie die wel op het album staat. Het is dan ook een heel straffe song die je van begin tot eind bij de keel neemt… zo gedreven, donker en gewoon bloedmooi. Dan krijgen we een live soloversie van Ghosts Of Past Lovers (opgenomen tijdens de roadtrip die Annelies maakte met fotograaf/filmmaker Anton Coene) die puurder klinkt dan het origineel maar nog steeds intens binnen komt, zeker door de Sonic Youth-achtige outro.

Op Vision Glitch staat – het naar Portishead ruikende – Howl dat Van Dinter hier akoestisch met subtiele soundscapes brengt onder de titel Howl/Stones. Het klinkt nog mysterieuzer dan het origineel en heeft ook iets van een pure schoonheid. Wij vinden dat Just Because eigenlijk een Belpopklassieker zou moeten worden. Dus zijn we dan ook enorm in de wolken dat op deze ep een akoestische solo-versie van dit nummer staat. Ook deze unplugged versie is prachtig. Annelies weet de spanning van begin tot eind er in te houden zonder toeters of bellen maar gewoon met haar sublieme stem en haar gitaar.

Candor Candor is een heel mooie aanvulling bij Vision Glitch. Het enige nadeel van deze ep is dat ze enkel digitaal te verkrijgen is en niet op vinyl. Want die sobere ingetogen versies zouden nog warmer klinken op dat zwarte goud.

Echo Beatty kan je nog aan het werk zien op:
10/11 – CC, Mechelen
30/11 – CC Ter Vesten, Beveren