Home ReviewsAlbum Reviews DOOM FLOWER – Limestone Ritual

DOOM FLOWER – Limestone Ritual

In het verleden maakte Jessica Price grungy lo-fi (zelf noemde ze haar muziek country-ish) onder de naam Campdogzz. Sinds 2019 maakt ze dromerige lo-fi songs onder de naam Doom Flower. De naamloze debuutep uit 2019 nam ze op met een drumcomputer en met bassist Bobby Burg. Sinds het debuutalbum, die in 2021 verscheen, groeide Doom Flower uit tot een vierkoppige band. De aanpak van Price bleef evenwel nog steeds erg lo-fi.

©Doom Flower

Eens de band de nummers van Limestone Ritual bij elkaar had geschreven, bleven er nog twee dagen om ze in te blikken. Frontvrouw Price moest voor haar job als tourmanager, namelijk een tijdje de baan op. Drummer Areif Sless-Kitain kon zich op dat moment niet vrijmaken en dus gebruikten ze samples van een breakbeats album (inclusief het gekraak van de plaat), waarvan ze de snelheid aanpasten naargelang de mood en het ritme van het nummer. Neil Strauch (Bonnie Prince’ Billy, Margot and the Nuclear So and So) kreeg de moeilijke taak om al dat knip- en plakwerk in goede banen te leiden.

Het resultaat is een album vol schattige lo-fi songs die wat ruiken naar de eerste platen van Beck en The Folk Implosion.

De monotone drumsamples eisen vaak net iets teveel de aandacht op. De nummers krijgen door die amateuristische samples een zekere triphop vibe, en beginnen en eindigen vaak wat rommelig. Als je de drum wegdenkt blijven er knappe, warme songs over die waarschijnlijk zijn opgenomen in een slaapkamer of een woonkamer.

In Enroll zijn de drums helemaal weggelaten en dan hoor je pure magie van deze band.

Ondanks alles is deze Limestone Ritual een fijn dromerig plaatje met een ietwat vreemde triphop vibe.

Instagram