Home ReviewsAlbum Reviews DISTANT FIRES BURNING – Inperspectycon Vol. 1 & 2 (Audiobulb Records)

DISTANT FIRES BURNING – Inperspectycon Vol. 1 & 2 (Audiobulb Records)

by Serge Timmers

De coronacrisis heeft het ons allemaal knap lastig gemaakt, om maar eens een understatement te gebruiken. Het virus, maar ook de maatregelen om de pandemie te bestrijden, hebben ervoor gezorgd dat de mensheid verdeeld is geraakt. Veel mensen raakten in sociaal isolement. Grote groepen kregen het financieel en mentaal zeer zwaar. Vrijwel niemand leek nog te weten van welk hout pijlen te maken.

Als sociaal werker stond Gert De Meester zowat in de frontlinie van de menselijke ellende. Hij heeft het allemaal gezien en meegemaakt. Toch is er aan zo’n extreme humanitaire situatie ook een keerzijde. Net als vele collega muzikanten was er bij Gert tijd en ruimte om deze gitzwarte jaren om te zetten in muziek. Die muziek staat op het tweeluik Inperspectycon, een ambient-trip gedreven door diepe bassen en melancholische soundscapes.

Op zich zou al die miserie moeten zorgen voor een intens donker geluid, en voor een groot deel is dat ook wat we horen op tracks als Book Of Closure en Book Of Fragmentation. Toch slaagt Gert erin om vleugjes hoop en spelplezier in zijn muziek te verweven. De eerder genoemde nummers zijn gezapig voortkabbelende stukjes muziek die in geen enkele ambient-playlist zouden misstaan. Ergens tussen Eno en Stars Of The Lid bijvoorbeeld. Wat verderop, in DSB131 krijgen de klanken uit de basgitaar een Aphex Twin of Autechre behandeling.

Dat “glitchy” effect is een van de handelsmerken van Distant Fires Burning geworden. Het zorgt ervoor dat de muziek een koppig karakter krijgt, waarbij de luisteraar een klein beetje moeite moet doen om het geheel in zich op te nemen. Gaandeweg groeit dit effect ook in het album. Book Of Hope voegt er nog wat onderhuidse beats aan toe, diep weggestoken in de stotterende baslijnen. Het illustreert perfect hoe zo’n crisisjaren aanvoelen: twijfelachtig, afwachtend en somber. Book OF Rebellion vermengt al die elementen dan weer tot een avontuurlijke ambient-trip van hoge kwaliteit.

Inperspectycon Vol. 1 is een knap staaltje basgitaar-ambient geworden. Enerzijds emotioneel en verhalend, anderzijds donker en introvert. Gert De Meester is dan ook een van die muzikanten die hun inspiratie moeiteloos koppelen aan een grote technische kennis. Zo zijn er nog wel een paar en die gaan we tegenkomen op volume 2. Want deze muzikale reis gaat nog eventjes verder.

Inperspectycon Vol. 2 begint zoals zijn voorganger, met twee prachtige hymnes en een glitchy tussendoortje. Book Of Pointless Endurance valt op door zijn ritmische sequenties en zijn diepe bastonen. Hierdoor krijgt de track iets onheilspellends, iets wat tegen de dark ambient scène aanleunt. Book Of Hopeful Perspective laat dan weer horen dat Distant Fires Burning ook fan is van acts als Biosphere. Met andere woorden, de kwaliteit neemt geen seconde af. Minimalisme, vage melodieën en meeslepende geluidsgolven genoeg om urenlang in een andere dimensie te vertoeven.

En dan komen de gasten, te beginnen met een korte remix van Book Of Fragmentation, waarbij Neuro…No Neuro het experimentele gehalte stevig de hoogte injaagt. Het blijkt een intro voor een interessante reeks bewerkingen door bevriende artiesten. Book OF Rebellion krijgt er meteen twee. Een trippy, kabbelende versie door Volume Objects en een uptempo clubmix door Anunada. Beide artiesten hebben gekozen om het nummer van elektronische percussie te voorzien, waardoor het geheel ook een beetje op de dansspieren gaat werken.

Naast Anunada mag ook “Synchyse-buddy” Stratosphere niet ontbreken. Ronald Mariën is nog een van die technisch onderlegde muzikanten en dat is te horen op zijn versie van Book Of Hope. Deze remix zweeft als het ware op de stemmige soundscapes van Stratosphere. Mooi, bijzonder mooi. Svær duwt Book Of Pointless Endurance de eeuwige duisternis in door er een harde, intense en glitchy track van te maken. Dit is wellicht het meest noisy-nummer op de hele plaat. Eindigen doen we met een knappe experimentele remix door He Can Jog, dromerig en onvoorspelbaar.

Conclusie: het zijn harde tijden geweest voor iedereen, maar het creatieve bloed kruipt waar het niet gaan kan en daar is het Inperspectycon-tweeluik een perfect voorbeeld van. Deel 1 is reeds verkrijgbaar via Audiobulb. Deel 2 komt op 6 april op de markt. Beide albums zijn absolute aanraders in het ambient-genre.

AUDIOBULB

FACEBOOK