Home ReviewsAlbum Reviews DE PORTABLES – De Portables (Studio Muscle /[PIAS])

DE PORTABLES – De Portables (Studio Muscle /[PIAS])

by Bert Geurts

Na 25 jaar en 10 albums brengt het immer boeiende De Portables een nieuwe langspeler uit. Het gelijknamig album moet, naar eigen zeggen, de ziel van de band voorstellen. Merkwaardig is dat ze het over een hele andere boeg gegooid hebben en voor de eerste keer de mixing overlieten aan niemand minder dan de Britse technolegende dj Dave Clarke.

Slechts 4 nummers, dachten we aanvankelijk, maar elke track klokt af rond de 17 minuten zuigt ons mee in de hypnotiserende avonturen van dit Gents kwintet.

Opener See You Later Arpeggiator start alleszeggend in een desolaat landschap, waarbij de stuwende bas en de elektronische mini-ontploffingen vertellen over het vertrek op een avontuurlijke reis. Op Uuflaki Space Station horen we eerst een slome, funky bas, begeleid door een oosterse blazer annex slangenbezweerder. Een ijle verhalenverteller neemt ons vervolgens mee op een minutenlange trip naar een of ander ruimtestation in een stil en wonderlijk universum.

Het triestig mooie basgeluid blijft ons achtervolgen bij Collective Disguise en doet ons weer stilstaan bij hoe wij als persoon en maatschappij reageren op crisissituaties. De troostende stem geeft ons hetzelfde gevoel als Erlend Oye dat doet. Wat volgt is een ietwat langdurig ‘improvisatie’ stuk van organist en gitarist waarbij de drummer na 4 minuten licht in de onmetelijke duisternis brengt.

Afsluiten doen ze met Johnny en Marimba. Het elektronische marimba geluid geeft een Caraïbisch, hypnotiserend gevoel en Johnny verschijnt als de beat invalt. Hier horen we uitdrukkelijk de invloed van Dave Clarke. Helaas krijgen we weer een kabbelend, minutenlang gitaarspel, maar de beat komt uiteindelijk terug meer naar voren en ook de verhalenverteller verschijnt plots om de landing van dit kosmisch verhaal te besluiten.

Deze 4 snapshots brengen ons in ieder geval een boeiend verhaal langs bergen en dalen, over rivieren en oceanen tot in de onmetelijke kosmos.

Het album is digitaal verkrijgbaar. Op het fysieke exemplaar volgt later dit jaar.

Facebook