Home ReviewsAlbum Reviews COURTNEY MARIE ANDREWS – Loose Future (Fat Possum)

COURTNEY MARIE ANDREWS – Loose Future (Fat Possum)

De Amerikaanse singer-songwriter, schilder en dichter Courtney Marie Andrews begon haar carrière bij Jimmy Eat World en speelde later nog gitaar bij de begeleidingsband van Damien Jurado. Ze maakte even deel uit van Millows band en woonde zelfs een tijdje in België. Haar doorbraakalbum Honest Life is trouwens grotendeels in ons land geschreven. Haar solowerk heeft weinig gemeen met de artiesten die ze begeleidde. Ze brengt een combinatie van folk, country en americana en ze wordt soms een eigentijdse Joni Mitchell genoemd.

© Courtney Marie Andrews

Loose Future is het achtste studioalbum dat ze opnam met Chis Bear van Grizzly Bear en Josh Kaufman van Bonnie Light Horseman. Ze stond zelf in voor de productie samen met Sam Evian (Big Thief, Cassandra Jenkins…). Andrews benaderde het album als een soort dagboek. Ze schreef elke dag een lied… Ze voelde ‘de geluiden van de zomer’ door haar schrijven stromen en geleidelijk aan verzamelde ze een album aan materiaal doordrenkt van een gevoel van romantiek, mogelijkheden en vrijheid.

In november wordt ze 32 jaar en ze werd voor haar vorig album Old Flowers genomineerd voor een Grammy voor ‘best americana album’. Ze debuteerde ondertussen met haar eerste dichtbundel Old Monarch en ontdekte dat ze best wel talent heeft voor schilderen, het schilderwerk op de hoes van de nieuwe plaat is dan ook van haar hand. We vermoeden dat ze met deze Loose Future echt wel een Grammy zal winnen.

De singles Satelite, These Are The Good Old Days en de titeltrack voorspelden al veel moois maar die heeft ze nog eens overklast met een album dat zo intens knap is. Ze blijft weg van de platgetreden paden van de americana en volgt haar eigen weg met sprankelende melodieën die van begin tot eind ontroeren.

We zijn er zeker van dat deze Loose Ends terecht zal komen in diverse eindejaarslijstjes. Je zal er snel moeten bijzijn als je een ticket wilt bemachtigen voor haar concert op 12 maart in de Brusselse Botanique.

FACEBOOKINSTAGRAM