Home ReviewsAlbum Reviews COLOURING – Love To You, Mate (Bella Union/PIAS)

COLOURING – Love To You, Mate (Bella Union/PIAS)

Colouring ontstond rond 2015 in Londen en werd opgericht door Jack Kenworthly. Eerst was het een vierkoppige band maar het verwerd in een soloproject. Het geluid van het project is dan ook stevig veranderd door de jaren heen. Op de eerste singles horen we atmosferische elektropop met experimentele invloeden, in het album Wake uit 2021 (dat Jack alleen heeft ingeblikt) zijn er invloeden van The Blue Nile, Elbow en James Blake in het geluid gekropen.

© Colouring

Een paar maanden voor de release van Wake kreeg Kenworthly te horen dat zijn schoonbroer kanker had. Wat volgde was een jaar van intense samenhorigheid binnen de familie. Tijdens die periode klopte Jack aan bij zijn oude medewerker Gianluca Buccellati (Arlo Parks) om hem te helpen bij het maken van het nieuwe album. Dat moest een liefdesbrief worden aan zijn vrouw, familie en aan zijn zwager. Een muzikale foto van die bijzondere tijd. Die plaat is uiteindelijk Love To You, Mate geworden, een album waarvan Kenworthly het gevoel heeft dat hij ze maakte met zijn ganse familie.

Ook al werd de plaat geschreven tijdens een zware periode, toch is het geen donker werkstuk geworden. De nummers dragen wel een melancholische toets maar het is ook een album dat het leven en de vriendschap viert. Er schijnt veel licht door de liedjes en het is een mooie, eerlijke plaat vol prachtige warme nummers.

Kenworthly steekt zijn invloeden nooit onder stoelen of banken. Het avontuurlijke van James Blake komt terug in alle nummers. Het songschrijvers vakwerk van The Blue Nile klinkt tussen de lijntjes en de manier waarop de warme arrangementen in de nummers verwerkt zitten, doet denken aan Elbow. En toch hebben de nummers van Jack een eigen, uniek geluid.

Love You To, Mate is een prachtige plaat waarin verdriet een plaats kreeg. Het is een mooie ode aan het leven.

Facebook Instagram