Home ReviewsAlbum Reviews CHERRY STARS COLLIDE: Dream Pop, Shoegaze & Ethereal Rock 1986-1995 – (Cherry Red)

CHERRY STARS COLLIDE: Dream Pop, Shoegaze & Ethereal Rock 1986-1995 – (Cherry Red)

by Patrick Bruneel

Als we eens niet aan het luisteren zijn naar nieuwe platen van obscure bandjes, grijpen we al snel naar één van de vele verzamelboxen die Cherry Red op de markt brengt. Heel wat van die cd-boxen worden thematisch opgebouwd rond een bepaald genre of thema uit de jaren 1980 en 1990, waardoor ze, voor ons dan toch, als een soort radio dienen en tegelijk als een feest der herkenning. Veelal kennen we namelijk een heel deel van de nummers / bands die werden gekozen voor deze verzamelaars.

We zouden bijna durven meezingen, als dat iets zou zijn wat we graag deden, maar dat is niet zo.

Het leukste is echter om tussen al die voor ons bekende en net iets minder bekende nummers ook liedjes van bands te horen die we helemaal waren vergeten (daar speelt de leeftijd een rol natuurlijk) en hier en daar zelfs bands waarvan we nooit eerder hoorden of, zelfs als de bandnaam een belletje doet rinkelen, nooit eerder muziek van consumeerden.

Zo’n feest is ook dit Cherry Stars Collide, een verzameling van 4 cd’s waarop in totaal 67 liedjes zijn gestanst. Droompop, shoegaze en etherische rock, zoals de ondertitel al zegt. Dat betekent de aanwezigheid van voor de hand liggende bands als Mazzy Star, Cocteau Twins, Lush, Dead Can Dance, Slowdive, Low, Spiritualized, The Sundays en This Mortal Coil. De samensteller koos niet telkens het voor de hand liggende nummer van de bands. Geen Fade Into You bijvoorbeeld bij Mazzy Star, maar het net zo mooie en van hetzelfde album (So Tonight That I Might See) afkomstige She’s My Baby.

Zoals gewoonlijk bevat de set een uitgebreid boekje met niet alleen info over de genres maar ook over de artiesten. En dat is maar goed ook, want bandjes als Frazier Chorus, The Innocence Mission of Alison’s Halo zijn ook hier ten huize volslagen onbekenden, terwijl hun liedjes al net zo leuk klinken als de rest.

Uitschieter van de hele verzameling, op het uiteraard voor iedereen bekende Falling van Julee Cruise (overleden in juni vorig jaar) na, is het magnifieke Pop Song van David Sylvian. Het nummer verscheen op een voor ons onbekend mini-cdtje (en later op een verzamelaar met divers werk van Sylvian). Net voor dit soort parels zijn dit soort compilaties gemaakt: ontdekkingen doen tussen bekenden.

WEBSITE / FACEBOOK