Home ReviewsAlbum Reviews CHARLOTTE & REINHARD – Future Perfect

CHARLOTTE & REINHARD – Future Perfect

Charlotte Caluwaerts (Rheinzand, The Happy) en Reinhard Vanbergen (Rheinzand, Das Pop,…) zijn al tien jaar partners in leven en muziek. Samen brachten ze als Rheinzand, als duo, als Vanbergen solo, voor soundtracks en in opdracht, een heel pak albums uit. Als je zo productief bent, is het onvermijdelijk dat er wat muziek in een soort kluis verdwijnt om eens te gebruiken op één of ander album of project. Die nummers heeft het duo nu gebundeld op Future Perfect.

© JInha Bong

Het album zal niet op de digitale platformen te verkrijgen of beluisteren zijn, is wel het eerste album op WawStreet, het eerste Belgische NFT (Non-Fungible Token, een digitaal echtheidscertificaat dat aan een digitaal bestand gekoppeld is) marktplaats voor digitale verzamelprojecten. Zo krijg je de mogelijkheid om het album aan te kopen als mp3, op gelimiteerd gesigneerd vinyl, met test persing en met privé huiskamerconcert en dit allemaal met een genummerd en gesigneerd certificaat. Je kan natuurlijk ook de songs apart kopen aan €4 per stuk.

Maar terug naar de essentie: de muziek. Het album is een soort van trip down memory lane waarbij de helft van de nummers werd opgenomen met The Happy en onuitgegeven tracks bevat van Tundra (de band die Charlotte naar de finale van De Nieuwe Lichting van Studio Brussel bracht). Daarnaast geeft het album ook een beeld van de mensen met wie het duo door de jaren heen samenwerkte. Zo horen we backing vocals van Lien Degreef (Lady Linn), Johannes Genard (School Is Cool), Naima Joris en Janne Vanneste (Yanne); scheef Andy Butler van Hercules & Love Affair mee aan een track en kreeg het duo muzikale versterking van Jasper Segers (Sylvie Kreusch), Gert Malfliet (Tristan), Siemon Theys (The Guru Guru), Matthewe Eccles (Conin Mockasin) en Kirke Quartet.

En al gaat het hier om een verzameling van onuitgebrachte nummers, toch vormen ze een mooi geheel en krijg je nooit het gevoel dat je naar een verzameling bijeenraapsels zit te luisteren. Het duo is dan ook gekend voor zijn eclectische smaak en die etaleren ze ook op deze plaat. Van de aanstekelijke spacepop van Into The Sunset, Push And Pull, The Mist en Life Of Illusion tot het groovy Daydrinking, countrypop met Into Oblivion, Fisherman, My Time, It’s You en Song For Memphis en perfecte poppareltjes als Karma en Dirty Love. Voor het instrumentale Rosali tenslotte liet het tweetal zich inspireren door filmmuziek uit de 70’s.

Een boeiend plaatje is Future Perfect zeker en vast geworden. Je kan het album kopen via deze WawStreet pagina.