Home ReviewsAlbum Reviews CATHERINE GRAINDORGE FEAT. IGGY POP – The Dictator (Glitterbeat)

CATHERINE GRAINDORGE FEAT. IGGY POP – The Dictator (Glitterbeat)

Een paar weken geleden kregen we het nieuws dat de Brusselse violiste, componist en actrice Catherine Graindorge een ep zou uitbrengen met Iggy Pop. Natuurlijk vroegen we ons af wie deze Graindorge was en hoe ze Iggy overtuigde om samen met haar iets op te nemen. Na wat opzoekingswerk bleek dat Catherine theatervoorstellingen creëert zowel als schrijver en acteur, en dat ze muziek componeert voor haar eigen shows zowel als voor anderen.

Ze werkte in het verleden samen met John Parish (PJ Harvey), Hugo Race (Nick Cave) en met Nick Cave, Warren Ellis en Mark Lanegan voor het Jeffrey Lee Pierce Project. The Stooges-opperhoofd speelde twee nummers van Graindorge in de BBC 6 Music Show, en aldus stuurde ze hem een email om te laten weten dat ze hier zeer vereerd door was en graag met hem aan een track zou werken. Tot haar ongeloof en verrukking kreeg ze twee dagen later antwoord van Iggy waarin hij meldde dat hij graag een nummer met haar zou opnemen.

© Catherine Graindorge

Graindorge begon te improviseren en stuurde Pop drie improvisaties. Twee maanden voor Rusland Oekraïne binnenviel schreef hij The Dictator.

De klanken en de structuur van het lied inspireerden de zanger om een tekst te schrijven die resoneert met de toestand van de wereld. Catherine schreef de tekst voor Mud I, Iggy legde zijn stem op die improvisatie en breidde de tekst uit voor Mud II. In deze track ontvouwt Pop een visioen van een wereld die steeds meer in chaos verzinkt, terwijl hij worstelt om verlossing te vinden. Het bleef dus niet bij één nummer; het werd zelfs een ep met drie spoken word stukken en één instrumentale track getiteld Iggy.

Het zijn vier donkere dreigende composities die perfect passen bij de manier waarop Iggy zijn tekst vertelt. Er wordt een mysterieuze sfeer gecreëerd met gitzwarte soundscapes en warme, sfeervolle vioolklanken die Iggy’s stem begeleiden. Of zoals Pop zelf zegt: “Het is Europese romantiek en het bekruipt me als een mist, als de winter in Venetië, al een middernacht wind”. Het was dan ook voor om hem de perfect muziek om met woorden de huidige dreiging en het verlangen naar geluk en vrede vast te leggen.

The Dictator is een mooie sfeervolle ep waarop de twee artiesten elkaar perfect aanvullen. Dat zorgt voor drie bijzonder knappe samenwerkingen en een mooi eerbetoon. Wat ons betreft mogen deze twee klasbakken nog meer samenwerken.

FACEBOOK