Home ReviewsAlbum Reviews CASPAR AUWERKERKEN – Abloom (V2 Records)

CASPAR AUWERKERKEN – Abloom (V2 Records)

Begin 2020 contacteerde Caspar Auwerkerken ons met de vraag om eens naar zijn liedjes te luisteren. Onmiddellijk waren we gecharmeerd door zijn pure composities waarin hij zichzelf begeleidde op gitaar. We zijn nu drie jaar later en Auwerkerken heeft niet stilgezeten. Overal waar hij kon en mocht, stond hij op het podium en in 2021 nam hij deel aan Sound Track.

© Caspar Auwerkerken

Pas in 2022 werd hij echt opgemerkt. Hij ontmoette Orson Wouters (Aili, Transistorcake) en ze namen samen de prachtige single Hyancinth op. V2 Records zag de kwaliteit van de jonge singer-songwriter en bood hem een platencontract aan, ook werd hij “artist in residence” bij Muziekgieterij in Maastricht en Het Depot in Leuven.

Omdat Wouters Caspar perfect aanvoelde, nam het duo ook samen de debuutep op. De zes composities erop dienen als een diepgaande expressie van Auwerkerkens spirituele reis, waardoor hij zijn ware zelf aan de wereld kan onthullen. Muziek werd zijn toevluchtsoord, het schrijven van liedjes bood hem troost en hielp hem zijn plaats in de wereld te vinden. Hij hoopt dat de nummers op de ep anderen kunnen helpen, net zoals ze hem geholpen hebben.

Toepasselijk wordt de plaat geopend met Hyacinth, het nummer waarmee Auwerkerken eindelijk de aandacht kreeg die hij verdiende. Tijdens het iets meer gedreven titelnummer komt Caspar dicht in de buurt van de breekbare kant van Radiohead. De strijkers tillen het nummer naar een hoger niveau. Het emotionele pareltje The Hunter is geïnspireerd door het schilderij Der Chasseur In Walde van Caspar David Friedrich dat Auwerkerken tot leven bracht en voor iets magisch zorgt.

Met Untitled wil Auwerkerken zich richten tot alle klimaatontkenners, het is een protestsong die toch overkomt als een warm deken. Het is een ode aan de natuur en haar overweldigende schoonheid, die schoonheid horen we ook in het nummer. In Skies gaat over iemand die zoekende is en zich openstelt voor de schoonheid hoewel hij bang is dit toe te staan. Ook hier brengt de singer-songwriter uit Hasselt het thema mooi tot leven in een wondermooie compositie.

Afsluiter I Tried omarmt de nostalgie en viert de kwetsbaarheid van het geheugen in een delicate song vol subtiele arrangementen die uitgroeit tot iets erg strafs.

Abloom is een prachtige ode aan de schoonheid en de kwetsbaarheid die Caspar tot in de perfectie weet weer te geven in zes blinkende pareltjes.

Caspar stelt zijn debuut voor met drummer Arno De Bock (ex-Portland) en multi-instrumentalist Xavier De Clercq (Ivy Falls, Noémie Wolfs, Yong Yelllo,…) op: