Home ReviewsAlbum Reviews CARGO CULT – Cargo Cult (Sun Tan Records)

CARGO CULT – Cargo Cult (Sun Tan Records)

by Hans Verhoeven

Het is, als de Eerste Communie, een debuut. Maar zij van Cargo Cult weigeren de hostie en kussen geen monstrans. En het is ook niet echt een debuut want single My Pleasure Your Honour ken je al, kon je hier al horen en lezen en voelen. Het is dus een debuutlp. En is die goed? Lees verder tot het einde. De butler heeft het alvast niet gedaan. Spanning!

Al beginnen ze qua spanning juist heel rustig; vergeten ze de Cockerill-Sambre-sound die hun voorgangers uit hun Limburg hen voordeden. Healthy Snack – de opener – klinkt namelijk zéér als Manchester zo anno 1988, haar-in-de-ogen. Gevolgd door de single Träumerei over een betere wereld vol pastures of plenty en het zal er altijd groen en lente zijn.

Maar! Vergeet het. In We Saw a City leven geesten van ooit uitgestorven, heel duistere machines weer op. Om dan weer melodieus te gaan worden in Nooit: grotendeels instrumentaal, surfrock uit Limburg, geweldige gitaarloopjes en er staan paardjes in de gang die evenwel weigeren zich te vergalloperen.

Het tikken en het tokken der klokken tikt Arak af, piano en gitaar en potloodslijper leven daarin broederlijk naast elkaar want alle mensen gaan ooit broeders worden, toch? All You Can Eat bevat mooi gitaarwerk van Ollie Janssen maar had korter gekund. Mensen hebben nu eenmaal dingen te doen.

Roy is een prachtsong omdat er wat samenzang inzit en een gitaar die je ruggengraat na die laatste lumbago weer in de juiste plooi brengt. Demandeur De Rien is dan een instrumentaaltje en zoals alle instrumentaaltjes knap vervelend. Zeer mooi gespeeld maar het is, zoals we allen doen, wachten op het einde. Dat is getiteld Mandibles waarin iemand – de zanger – wil drijven en verdwijnen maar dan ontvouwt zich een songparel en het is hun beste en dan moeten wij nu en hier en wel vandaag nog affluiten of afsluiten want dit is al veel te lang.

Vallen er conclusies te trekken? Ja, Cargo Cult heeft een geweldig debuut uit. Beetje te lang misschien, maar als ze van dat duister ex-koolmijnengedoe afraken zullen ze prachtige popsongs maken, wat ze nu al bij gelegenheid doen.
Cargo Cult: men kan er geen naam op plakken. Tenzij Cargo Cult. Gewoon doen.

Facebook Spotify Bandcamp / Instagram