Home ReviewsAlbum Reviews CAMERA OBSCURA – Look To The East, Look To The West (Merge Records/Konkurrent)

CAMERA OBSCURA – Look To The East, Look To The West (Merge Records/Konkurrent)

Het Schotse gezelschap Camera Obscura brengt melancholische indie sinds 1996, toevallig ook het jaar dat hun landgenoten van Belle & Sebastian opgestart zijn. De twee bands varen dan ook sindsdien in het hetzelfde vaarwater. Alleen moest Camera Obscura in 2015 afscheid nemen van keyboardspeler Carey Lander, ze overleed aan de gevolgen van kanker. De band laste toen een pauze in om even te bekomen. Door corona werd die pauze langer dan ze zelf gedacht hadden. Uiteindelijk moesten we bijna tien jaar wachten op het zesde album van de Schotse band.

© Camera Obscura

Camera Obscura is terug samen met de originele leden, alleen werd Lander vervangen door Donna Maciocia die nu ook de backings en toetsen voor haar rekening neemt.

Is er veel veranderd in het Camera Obscura geluid tegenover het oude werk? Tja, het klinkt allemaal nog melancholischer vooral omdat er in deze Look To The East, Look To The West ook wel wat country invloeden zijn geslopen. We horen zelfs bij frontvrouw Tracyanne Campbell af en toe een typische “klagende country snik”. Die weemoedigheid hangt door het volledige album.

De sprankelende indiesong vibe van vroeger komt af en toe nog eens om de hoek kijken maar op dit album staan vooral ingetogen ballads. Blijkbaar is de band nog niet volledig over het overlijden van Lander heen. Het is dus even schakelen en het vroegere oeuvre vergeten en dan merk je dat het wel een heel mooie plaat is. De arrangementen zijn zoals altijd breed uitgesponnen en de samenzang tussen Campbell en Maciocia klinkt top.

Misschien is deze Look To The East, Look To The West een soort van overgangsplaat voor de band. In elk geval zullen de oude fans even moeten wennen aan deze meer ingetogen Camera Obscura. Wie openstaat voor vernieuwing zal merken dat dit echt wel een topplaat is waarin echter niet altijd de zon schijnt.