Home ReviewsAlbum Reviews BUURMAN – Vuurman (N.E.W.S.)

BUURMAN – Vuurman (N.E.W.S.)

Van Buurman zijn we gewend dat ze niet zomaar wat oppervlakkige nummers brengen. Voor het zesde album Vuurman haalden Geert Verdickt, Stijn Gevaert en Koen Renders hun inspiratie uit bijzondere gebeurtenissen in het leven van tien mensen. Het trio deed een oproep om hen een brief of mail te sturen met een apart verhaal dat zij hadden meegemaakt. Verdickt stak vorige zomer tien keer het kampvuur aan en nodigde iedere keer iemand uit die zijn verhaal kwam vertellen. Hij liet, al starend in het vuur, de tongen loskomen.

© Buurman

Bij elk verhaal schreef Geert een lied, en maakte hij een podcast als een soort road movie, van verhaal over vuurgesprek tot lied. Zo werd Geert een soort portretschilder die met muziek een beeld maakte en besefte de singer-songschrijver dat hij in feite in alles wat hij doet, op zoek gaan naar het verhaal.

In Het Oog Van De Storm gaat over de seingever die twee jaar geleden tijdens de Ronde Van Limburg Brent Van Moer per ongeluk de foute kant op stuurde. Een prachtig openingsnummer dat het gevoel van de seingever perfect weergeeft. Zelfs Als De Wereld Verdwijnt gaat over een negentigjarige man met Joodse roots die in 1943 samen met zijn moeder en zus werd opgepakt en naar Auschwitz gestuurd. De man kon, met de hulp van zijn moeder, van de trein springen maar zijn zus en moeder zijn overleden in Auschwitz. Zijn zus was klassiek pianiste en de man heeft zichzelf piano leren spelen om zich zijn zus beter te kunnen herinneren. Het nummer is dan ook gebouwd op een wondermooi pianomelodie. Het trio liet de drums achterwege waardoor de piano de hoofdrol speelt.

Land In Zicht gaat over het bijzondere verhaal van een man die zijn rug brak bij het skiën, maar herstelde. Een paar jaar later werd hij op de motor gegrepen door een auto met als gevolg dat zijn linkerflank volledig kapot was en hij twee jaar moest relativeren. Hij was altijd heel sportief en wou na die twee jaar het kanaal overzwemmen van Engeland naar Frankrijk. Hij heeft het gehaald en dat bijzonder verhaal levert ook weer zo’n prachtige song op. Drie jaar lang verbleef een koppel in een kleine stacaravan op een weide midden de natuur, zonder luxe, comfort of wifi. Deze zoektocht naar een extreem vereenvoudigd leven is de inspiratiebron voor het zweverige Kop Of Munt.

Voor Sterrenkijker trok Verdickt naar een berg aan de rand van Genève waar hij uren praatte met professor, kernfysicus en ex-voorzitter van de Europese raad van de deeltjesfysica Jorgen D’houndt. Toen ze van de berg kwamen, merkten ze op dat de stappen de kadans van het nummer konden worden, dat is dan ook de basis geworden van dit nummer.

26-Letters gaat deels over een 11-jarig meisje wiens oma er, na een lange ziekte, een einde aan had gemaakt. Ze bleek net als Geert dyslectisch te zijn. Zo haalde hij er ook kunstenaar Koen Vanmechelen bij gehaald die ook eveneens dyslectisch bleek te zijn. Het is dan ook een song over een gebrek omdraaien in een voordeel. Voor Onder De Ruis ging Geert met twee twintigers drie weken offline. Voor de zanger was het een fantastische ervaring maar de twee meisjes voelden zich onwennig en zelfs angstig. Helaas zijn ze, na die weken, alle drie terug in de social media val gelopen.

Witte Vlinders is het verhaal van de 25-jarige Fine die haar moeder verloor aan borstkanker toen ze 6 was. Ze had de dagboeken van haar moeder teruggevonden waarin ze gevoelens als de wind voelen, de zon zien opkomen en in het gras liggen had neer geschreven. Het is voor Fine dan ook een aandenken dat haar altijd aan haar moeder doet denken als ze hetzelfde gevoel heeft.

Het verhaal bij De Dag Dat Ik Terug Ben Bij Jou is minder persoonlijk. Het gaat over een bezeten amateurarcheoloog en -historicus die tot in detail kon vertellen over een veldslag van 300 jaar geleden in Neerwinden, tussen de troepen van Lodewijk XIV en Willem Van Oranje. Buurman vroeg zich af wat je denkt aan de vooravond van zo’n slag.

Iedereen Heeft Een Verhaal is de perfecte afsluiter van dit prachtige album. Het gaat over de vaststelling dat iedereen een verhaal heeft, zelfs wie beweert er geen te hebben. Geen verhaal hebben, wordt ook een verhaal als je er op een bepaalde manier naar kijkt. Het is een soort themalied waarin alles samenkomt.

Drie podcasts kan je beluisteren via deze link, de andere verschijnen in september voor de start van de theatertournee.

Je kan Buurman aan het werk zien op:

25/05 – AB club, Brussel