Home ReviewsAlbum Reviews BLUAI – Save It For Later (Unday Records)

BLUAI – Save It For Later (Unday Records)

Nadat Ilayda Cicek vaarwel zei tegen Bluai, kregen Cath(erine) Smet, Caitlin Talbut en Mo Govaerts het gezelschap van Amina Parago op gitaar. Ook die samenwerking bleef niet duren en Parago verliet BLUAI alweer na een aantal optredens. Cath, Caitlin en Mo beslisten dan maar om verder te gaan als trio. Ook het geluid van de band is wat veranderd. Op de debuutep staat warme indiefolk terwijl we op Save It For Later heel wat americana en countrypop invloeden te horen zijn.

© BLUAI

Voor het debuutalbum werkte BLUAI samen met producer Willem Ardui (blackwave.) waarmee het trio een wederzijdse waardering deelt voor Pinegrove en droevige indiemeisjes. Ardui liet de band kennismaken met de Amerikaanse fotoserie van Anneke D’Hollander, die kennismaking had een invloed op de visuele vormgeving en het filmische karakter van hun debuutplaat. Het resultaat is een mix van muzikale en visuele storytelling waarbij Smet herinneringen uit haar jeugd in de teksten verwerkt.

In de single My Kinda Woman dook af en toe een banjo op (wat het nummer een uniek toets gaf) en dat instrument gebruikte de band ook in andere nummers op de plaat, net zoals de lap steel trouwens. Technicus Tobie Speleman kreeg de opdracht om de ‘Nashville tuning’ toe te passen wat voor die typische americana vibe zorgt.

Er was heel wat boeiends te horen op de debuutep Junkyard maar op Save It For Later lijken de dames nog gegroeid te zijn als muzikanten en songschrijvers. De nummers klinken diverser en de samenzang is nog intenser. Bijvoorbeeld tijdens het duet Better, I Swear met Lara Chedraoui (Intergalactic Lovers) dat even mooi klinkt als de songs van Boygenius. Dat geldt ook voor de andere liedjes op deze plaat die even breekbaar klinken en wondermooi zijn opgebouwd.

BLUAI is door de jaren heen gegroeid en dat merk je aan alles op deze plaat. En ja, zelfs met zijn drie kan dat, misschien nog wel beter dan met vier. Save It For Later is een magisch album met alleen maar pakkende pareltjes.

BLUAI stelt het album voor op:

29/03 – Ancienne Belgique, Brussel (sold out)
02/05 – Het Depot, Leuven