Home ReviewsAlbum Reviews BILLY NOMATES – Cacti (Invada Records/PIAS)

BILLY NOMATES – Cacti (Invada Records/PIAS)

De Bristolse Tor Maries had tussen haar 23 en 28ste levensjaar totaal geen interesse in muziek omdat ze dat iets voor rijke mensen vond. Daarna gooide zich volledig terug op de muziek en begon ze zelf nummers te maken onder het alter ego Billy Nomates. Nadat ze de Sleaford Mods live aan het werk zag stuurde ze de band demo’s van haar songs. Zij brachten haar in contact met haar stadsgenoot Geoff Barrow (Portishead, Beak,…) die haar dan weer een platencontract aanbood en instond voor de mix van haar naamloos debuut en de ep Emergency Telephone. Op haar debuut en op de ep stond vrij toegankelijke catchy postpunk. Ze declameert haar maatschappijkritische teksten vrij koel. Op haar tweede album Cacti heeft Billy Nomates iets anders in petto.

Toen we de singles Spite en Balance Is Gone te horen kregen, werd het vrij duidelijk dat Billy Nomated het allemaal wat toegankelijker wilde maken. Tor doet op deze plaat meer moeite om echt te zingen en dat gaat haar goed af. Alleen instrumentaal klinkt het allemaal wat vlakker en braver dan op haar debuut. Ze nam de productie zelf in handen en kreeg wat aanwijzingen van James Trevasus (Nick Cave, The KVB,…). Ze liet zich inspireren door 80’s pop, folk en bands uit het begin van de jaren 2000.

De unieke sound en aanpak van Billy Nomates is op Cacti volledig verdwenen, net als de postpunkvibe. We horen vooral aanstekelijk elektronica met af en toe een stevige gitaar. Het blijft allemaal vrij oppervlakkig waardoor de twaalf nummers voorbij vliegen zonder dat we iets echt boeiends gehoord hebben.

We missen het scherpe randje van Billy en krijgen vooral vrolijke popsongs die afgewisseld worden met wat poppunk die doet denken aan Pink. In Fawner wilt ze iets folky afleveren maar ook daar klink alles net iets té afgeborsteld en overtuigd ze echt niet. Het lijkt er meer op dat Cacti een samenraapsel is van wat onsamenhangende probeersels. The Balance is Gone? Dat geloven we volledig na het beluisteren van deze teleurstellende plaat.

Op 6 april 2023 stelt Billy Nomates het nieuwe album voor in de Brusselse Botanique.

FACEBOOKINSTAGRAM