Home ReviewsAlbum Reviews BC CAMPLIGHT – The Last Rotation Of Earth (Bella Union/PIAS)

BC CAMPLIGHT – The Last Rotation Of Earth (Bella Union/PIAS)

Brian Christinzio is geboren en getogen in New Jersey maar woont sinds 2012 in Manchester. Sinds 2005 brengt hij zijn liedjes uit onder de naam BC Camplight. Omdat het succes uitbleef, stopte hij bijna met muziek, het leidde tot mentale problemen en een drank- en drugsverslaving. Maar hij was nu al een tijdje terug op het goede pad tot hij onlangs, na negen jaar, brak met zijn verloofde…

© BC Camplight

Brian zakte terug de diepte in en verviel in zijn oude verslavingen. Opnieuw kroop hij echter uit de put.

Die donkere periode heeft hij nu verwerkt op zijn zesde langspeler The Last Rotation Of Earth. Soms moet een artiest diep zakken en daar inspiratie uit halen. Het is een cliché dat blijkbaar nog altijd goed werkt want deze plaat is weer een klein meesterwerkje. Toch hoeft BC Camplight niet altijd diep te gaan om met een prachtige plaat voor de dag te komen. Kijk maar naar zijn vorige plaat Shortly After Takeoff; het is zijn bestverkochte plaat die gewoon is gebaseerd op zijn dagelijkse leven in Manchester.

Zoals we gewoon zijn van Christinzio levert de singer-songwriter opnieuw een mooie collectie songs af met brede arrangementen en zijn soepele stem. Spijtig genoeg is de man zo goed als onbekend in Europa en de kans is dan ook klein dat hij met dit album doorbreekt. Pas op, de plaat klinkt even overtuigend is als zijn vorig werk maar dat deed hier helaas ook niks.

BC Camplight is in ons land misschien een grote onbekende (het is van 2018 geleden dat hij bij ons op een podium stond), maar wie ooit de moeite neemt om zijn platen te beluisteren wordt direct fan. Wij hopen alvast dat The Last Rotation Of Earth door veel mensen wordt opgepikt, want het is echt een hele straffe plaat.