Home ReviewsAlbum Reviews AND THEY SPOKE IN ANTHEMS – Still (Huis Mortier Records)

AND THEY SPOKE IN ANTHEMS – Still (Huis Mortier Records)

Arne Leurentop wist ons in 2014 al te raken met het And They Spoke In Anthems debuutalbum June. Hij deed dat met zijn mooie, warme stem en knappe melancholische nummers met brede arrangementen. Hij bevestigde zijn talent met het tweede album Money Time (waarmee Leurentop een tournee als support act van Echo & The Bunnymen in Europa versierde) zodat we al een tijdje uitkeken naar de derde langspeler. Het duurde vijf jaar voor Still het licht ziet. In die tijd verloor hij van zijn twee beste vrienden en trok hij, met zijn gezin, anderhalfjaar door Nieuw-Zeeland in een oude camper. Het werd een roadtrip-rouwproces. De eerste noten van deze heel persoonlijke langspeler schreef hij in Nieuw-Zeeland.

© And They Spoke In Anthems

Arne nam het album op met zijn vaste kompanen Jan Dhaene (Konvoï, NO Pareto) op drums, Maarten Flamand (The Antler King) op gitaar en kersvers bandlid Tim Vandenbergh (Sukilove, Eva de Roovere,…) op bas. Zij zullen hem ook vergezellen op de tournee. Er wordt voor deze release met referenties gegooid als Andy Shauf, Wilco, Villagers, Novastar en Neil Finn. Vooral de invloed van Finn horen we in dit album, misschien ook omdat hij van Nieuw-Zeeland afkomstig is. Het breekbare en warme dat we in het solowerk van Finn horen, weerklinkt ook in Still.

Hoe prachtig de vorige albums van And They Spoke In Anthems ook waren, toch overklast Leurentop zichzelf op de nieuwe plaat. We krijgen tien diamantjes die raken door hun puurheid en kwetsbaarheid. Er wordt gegoocheld met wondermooie, ingetogen arrangementen die af en toe een orkestraal tintje krijgen. Het valt op dat Arne met nog meer emotie zingt dan voorheen en daar pakt hij ons volledig mee in.

Still is een hele straffe plaat en een mooi eerbetoon aan Arne’s overleden vrienden. We kunnen er niet genoeg van krijgen. Het is dan ook uitkijken naar de live optredens van And They Spoke In Anthems waar ze deze mooie plaat gaan voorstellen.

Arne Leurentop geeft op 16 februari een try-out met zijn muzikale vrienden in Novonov in Hoboken.

Facebook Instagram