Home ReviewsAlbum Reviews ALLEN TEMPLE – Anam Na Mara

ALLEN TEMPLE – Anam Na Mara

De vader van de Gentse singer-songwriter Allen Temple is afkomstig van het Noord Engelse Teesdale. Het is dan ook niet verwonderlijk dat hij zich verbonden voelt met de Britse eilanden en hun prehistorisch rijkdom. Zelf maakt hij folky liedjes met linken aan de Keltische traditie, onstuimige emoties van de zee en een diepe contemplatieve rust. Op Anam Na Mara staan vier eigen composities en vijf traditionals die teruggaan tot de 16e eeuw.

© Allen Temple

Temple werkte voor deze plaat samen met een resem topmuzikanten zoals Robbe Kieckens op percussie, Filip Vandebril op contrabas, Stefan Bracaval op fluit, Eline Duerinck op cello, Lotte Remmen op viool, Bram Beelaert op steel gitaar. Marie de Graeve, Naomi Sijmons, Fedia Mohamed Holail en Anouk Turnock zorgden voor de backings. Fré Seghers stond in voor de productie en Uwe Teichert nam de mastering voor zijn rekening. Allen stak heel wat tijd en hard werk in deze persoonlijke reis naar stilte en rust.

Het is dan ook een prachtig ingetogen album geworden met wondermooie songs vol warme arrangementen en de heldere, gevoelige stem van Temple die rust brengt. Nergens krijg je het idee dat dit een debuut is want de langspeler heeft maturiteit, alsof de man niks anders deed in zijn leven.

Allen Temple vond voor deze plaat inspiratie in het Franse Finistère (Bretagne) waar hij zich verbonden voelde met de schoonheid van het roze graniet en het turquoise water. Dat overweldigende gevoel heeft hij perfect weergegeven in de pareltjes op deze plaat. Anam Na Mara (Keltisch voor ziel van de zee) heeft ook prachtige albumhoes met daarop een foto van natuurfotografe Rachel Talibart.

Allen Temple stelt deze mooi plaat voor op:

08/06 – Café Boekowski, Antwerpen
14/06 – Minard, Gent