Home ReviewsAlbum Reviews A.A. WILLIAMS – As The Moon Rests (Bella Union)

A.A. WILLIAMS – As The Moon Rests (Bella Union)

Het is moeilijk om de Londense singer-songwriter A.A. Williams in één vakje te steken. Ze wordt regelmatig gelinkt aan de Japanse postrockers van Mono, ze namen ooit samen het nummer Exit In Darkness op en gaan regelmatig samen op tournee (ze hebben net samen een Europese tournee achter de rug).

Op haar debuutplaat Forever Blue speelden Johannes Persson en Fredrik Kihlberg van Cult Of Luna mee, dus werd ze wat gelinkt aan het metalwereldje. Maar in de volle covid-periode nam ze een cover album op met intieme versies van nummers van The Cure, Pixies, Nick Cave, The Moody Blues, Radiohead, Deftones… En op de ep Control, die vorig jaar verscheen, bracht ze haar eigen songs enkel met strijkers. Williams is van vele markten thuis en heeft dan ook haar eigen geluid. Ze staat zeker voor een flinke portie dramatiek en muzikaal ligt ze ergens tussen Chelsea Wolfe, PJ Harvey, Type O Negative, Nick Cave en Nico.

© A.A. Williams

As The Moon Rests nam ze op samen met haar man Thomas Williams als co-producer en bassist, Geoff Holroyde op de drums terwijl ze zelf de gitaar- en keyboardpartijen voor haar rekening nam. Het strijkersensemble dat ook op Control meespeelde, is ook van de partij op deze plaat.

Het is een intrigerend album geworden van een dik uur. Ze had met haar band elf nummers opgenomen en ze kon er geen één van weg laten zodat het een overweldigend intens geheel is geworden.

De rode lijn door deze plaat is Williams’ donkere, heldere, meeslepende stem. Af en toe wordt deze begeleid door stevige, donkere gitaren, maar ook staan er genoeg nummers op waar ze enkel wordt bijgestaan door de strijkers en donkere synth geluiden. Terwijl het ene donkere meer in het postrock vakje zou passen zouden de andere nummers meer in de buurt komen bij de sfeervolle songs van de begin periode van Dead Can Dance.

De plaat vormt de perfecte soundtrack voor de donkere herfst- en winter dagen. Het is heel duister en heel zwaar. Haar stem pakt je van de eerste noten bij het nekvel en laat je niet meer los. A.A. Williams brengt iets heel unieks en meeslepends dat zeker niet voor de grote massa is weg gelegd, maar wie tijd neemt om deze talentvolle dame te ontdekken zal er zeker geen spijt van krijgen.

Op 27 november komt A.A. Williams de nieuwe plaat voorstellen met haar band in Cinema Plaza in Duffel met in het voorprogramma Karin Park.

FACEBOOKINSTAGRAM