Home ReviewsAlbum Reviews 3’AIN – 3’Ain (Choux de Bruxelles)

3’AIN – 3’Ain (Choux de Bruxelles)

by Nicolas Van Belle

3’Ain is een splinternieuw trio, waarin Yamen Martini (trompet), Otto Kint (contrabas) en Piet Maris (accordeon) de krachten bundelen. Ze spelen een interessante mix van hedendaagse jazz en wereldmuziek met oriëntaalse invloeden.
In 2015 kwam Yamen van Syrië naar België, waar hij Piet ontmoette: de twee startten in 2016 een samenwerking voor muziek bij een theatervoorstelling. Later nodigde Piet Yamen uit om als gastmuzikant mee te spelen bij Jaune Toujours, zoals te horen is op hun laatste album Europeana (2018). In de zomer van 2019 werd Otto dan gevraagd om mee in hun muzikale avontuur te stappen. Het nieuwe trio 3’Ain was een feit. De naam van de band is gebaseerd op ع ,de achttiende letter in het Arabische alfabet. Net voor de corona epidemie nam 3’Ain hun eerste ep op met daarop uit vijf nummers.

Albumcover (c) 3’Ain

3’Ain brengt een interessante verscheidenheid aan hedendaagse jazz en wereldmuziek maar ook met improvisaties en op kamermuziek gebaseerde structuren. Deze afwisseling houdt het trio fris en zorgt voor heel gevarieerde muzikale landschappen. Ze brengen veel spanning in hun stukken en werken op een heel dynamische en organische manier aan de opbouw en intensiteit binnenin de nummers.

Je kan zeggen dat de band soms op een eerder klassieke manier lijkt te spelen. Niet zozeer vertrekkende vanuit open structuren/improvisaties die zich dan ontwikkelen naar een thema, maar eerder in duidelijk omlijnde kaders die op organische wijze worden opgebouwd en vervolgens in elkaar overgaan. Dat zorgt ervoor dat de relatie tussen verschillende structuren binnen een nummer heel transparant zijn. Anderzijds zijn de nummers zo geconcipieerd dat bepaalde karakteristieke elementen mooi tot hun recht komen. Wellicht speelt de kennis en ervaring en hun muzikale achtergrond hier een rol in.

Dat alles maakt dit een heel interessante eerste ep van deze kersverse band en het loont zeker de moeite om ze eens aan het werk te zien.

Je kan 3’Ain binnenkort live gaan bekijken op de volgende locaties:
31/07 – Werf 1853, Strombeek