Home ReviewsAlbum Reviews AKIRA KOSEMURA – Rudy (Schole Records)

AKIRA KOSEMURA – Rudy (Schole Records)

De Japanse componist en pianist Akira Kosemura (°1985) beheerst als geen ander het immateriële wonder dat de mens uit materie kan distilleren. Kosemura is een productief artiest die naast zijn solowerk ook muziek componeert voor films, tv-drama’s, games en toneel. Rudy is zijn nieuwste soundtrack van de door Shona Auerbach geregisseerde film die zich afspeelt in het hart van het landelijke Engeland. De hoofdfiguur (Rudy) merkt dat haar relatie met haar vader op de proef gesteld wordt, terwijl ze vast zit als proxy-ouder voor haar jongere broers en zussen en op hetzelfde ogenblik een recent verlies te verwerken heeft.

Kosemura begeleidt een levensverhaal over verdriet, liefde en langzaam verder gaan. De soundtrack bestaat uit eenendertig korte minimalistische pianostukken, ambientweefsels en georkestreerde resonanties waarbij de luisteraar meegesleept wordt in een diepe emotionele en nostalgische gekleurde ambiance. De in Tokyo residerende artiest maakt het onhoorbare hoorbaar en weerspiegelt een aangrijpende realiteit die ons ook zonder beelden bij de keel grijpt. Kosemura vlecht op een fascinerende wijze de stilte in zijn summiere composities waardoor er tijdens het absorberen van de muziek een intens beklijvend gevoel van ontroering ontstaat.

Rudy is een opmerkelijke soundtrack met klankbundels die we het best kunnen vergelijken met het werk van Ryuichi Sakamoto en Jóhann Jóhansson. Kosemura levert hier een prachtig album af en bevestigt hiermee een waardige opvolger te zijn van deze twee legendarische grootmeesters. Voor de melomanen is deze soundtrack die ook op cd en vinyl verkrijgbaar is een ware aanrader en dus verplichte kost.

WebsiteFacebook