Home ReviewsAlbum Reviews aki – Warme Dagen (Eigen Beheer).

aki – Warme Dagen (Eigen Beheer).

by Luminous Dash

Het jazzkwartet aki levert haar debuut-ep Warme Dagen af. Anke Verslype (drums), Jasper De Roeck (contrabas), Willem Heylen (gitaar) en Ruben Van Cauwenberghe (mondharmonica) zijn alle vier muzikale producten van het conservatorium van Antwerpen. Daarbuiten spelen ze nog in verschillende andere projecten. Samen creëren ze een unieke sound die je meevoert in een roes vol emoties.

(c) Aki

De ep opent met een melancholische gitaarpartij die door goedgeplaatste tussenkomsten van de drums en contrabas de intro vormen van Avondzon. Een mijmerende mondharmonica maakt van deze compositie een balanceren tussen geluk en weemoed. Haze neemt ons mee naar een oase van rust, een wandeling door het nog natte gras van de ochtendnevel, zwevend op de tonen van de mondharmonica. Wanneer het nummer over de helft gaat, drijven de contrabas, drums en gitaar de gevoelens tot een climax waarna de mondharmonica het terug overneemt en de rust terugbrengt.

Lichtjes gooit het roer om en creëert een sfeer waarin we in gedachten achterover leunen en genieten van al het mooie om ons heen. Het gitaarspel in combinatie met het ritme van de contrabas en de drums neigen zelfs naar reggae. Met Warme Dagen keren we terug naar de soberheid. Over de somberheid van deze compositie hangt een sluier van romantiek. De ep sluit af met De Laatste Dag. Het nummer is als de blues, een gevoel van zelfvoldaanheid, maar hunkerend naar meer of naar wat voorbij is. Uitkijken naar meer doen we zeker!

Op 9 mei spelen ze in 27b Flat in Brugge. Verdere data worden aangekondigd.

Robbert De Schutter