Home ReviewsAlbum Reviews AFRICAN HEAD CHARGE – A Trip To Bolgatanga

AFRICAN HEAD CHARGE – A Trip To Bolgatanga

by Serge Timmers

African Head Charge staat al sinds 1980 garant voor alternatieve en soms behoorlijk psychedelische dub techno en reggae. Dit duo, bestaande uit percussionist Bonjo Iyabinghi Noah en knoppentovenaar Adrian Sherwood, is vooral bekend van hits als Dinosaur’s Lament, Dervisch Chant en Off The Beaten Track.

Na een pauze van twaalf jaar keert Bonjo terug, deze keer gewapend met inspiratie uit zijn huidige woonplaats, Ghana. Wat meteen opvalt, zo na de eerste drie nummers, is hoe gevarieerd het album eigenlijk is. Het begint met A Bad Attitude, een schreeuwerige track, begeleid door energieke percussie. Daarna gooit Accra Electronica er een streepje Zion Train-achtige dub techno tegenaan om bij Push Me Pull You de psychedelische Oosterse ambient van Nusrat Fateh Ali Khan te verkennen.

Niet dat de variatie daar stopt. Er komen nog sjamanistische chants, dancehall ritmes, disco-congos en trip hop tunes aan. Van dat laatste is Passing Clouds een heerlijk meeslepend voorbeeld geworden. Dansbaar maar vooral lekker chill.

Vlak daarna gaan we weer op tocht door Afrika met een nerveuze I’m A Winner. Titeltrack A Trip To Bolgatanga voelt dan weer aan als relaxte eilandmuziek. De temperatuur gaat de hoogte in, de cocktails worden uitgedeeld en de trompettisten doen lekker lui hun ding. De combinatie van Jamaicaanse dub en Ghanese dansmuziek werkt aanstekelijk en de dansspieren worden regelmatig gestimuleerd met deze warme plaat. Vooral dankzij die diepe bassen van afsluiter Microdosing, een dub track om u tegen te zeggen.

Het is zomer!

bandcamp / facebook