Home Reviews A CERTAIN RATIO – ACR:EPC (Mute)

A CERTAIN RATIO – ACR:EPC (Mute)

by Mark Van Mullem

Weet je nog hoe zot enthousiast we waren over die eerste A Certain Ratio single sinds lang? Toen ging het over Keep It Together. We adviseerden je om de stoelen aan de kant te zetten vanwege het hoge dansbare gehalte. Wel, laat dat meubilair maar aan de kant, of schuif het opnieuw opzij. En doe het nu! Want de nieuwste ep van de herboren band, genoemd ACR: EPC, doet opnieuw stevig beroep op jouw dansbeentjes. Maar ook op jouw gehoor, want wat klinkt dit lekker, lieve mensen! De vier killer tracks zijn samenwerkingen met ‘fans’ van de band, evengoed acts waar A Certain Ratio op haar beurt zelf naar opkijkt. Het resultaat is deze lichtjes fantastische mini-elpee waarop diepe beats en fantastische funky grooves regeren. Weerom! Feel good vibes ook! Jij vond Keep It Together ook zo geweldig? Dan is deze ep jouw ding!

Van aan de magnifieke opener Emperor Machine, dat al meteen de pan uit swingt – oh dat héérlijk gitaartje, die heavy disco vibes – over de wat zweverige ethno-techno van The Guv’nor, tot aan die heerlijke diepe harde beats en zwoele funk van YoYoGrip. Beweeg hier maar eens niet op, we dagen je uit! Wedden dat dat absoluut niet lukt? Deze track is eigenlijk een mix van YoYo Gi en Get A Grip van het vorige A Certain Ratio-album, meesterlijk gedaan door Jacknife Lee én met de prachtige stem van Maria Uzor.

Oh, en dan is er nog Music Control van de in Manchester gebaseerde dj Chris Massey, maar dan compleet ver-A Certain Ratio-iseerd en herdoopt tot Music Kontrol. Het resultaat is lichtjes fantastisch. Een vleugje Front 242, en wie spot die Kraftwerk-knipoog helemaal aan het einde? En toch ademt dit even goed de vintage A Certain Ratio-sound uit. Wow!

We noemden al enkel namen. De belangrijkste naam om te vermelden is misschien toch die van de betreurde Andrew Weatherall, alom gekend en geroemd als ’the titan of the dance scene’. Andrew Meecham, de man achter The Emperor Machine en bandleden van A Certain Ratio ontmoetten elkaar op een weekend dat Andrew Weatherall organiseerde, de idee tot samenwerken kwam toen tot stand. Omdat Weatherall overleed voordat het project echt vorm kreeg, werd de ACR:EPC aan hem opgedragen. De track The Guv’nor is de bands expliciete ode aan Weatherall.

A Certain Ratio werkt op ACR: EPC dus grandioos samen heel wat ‘mooi volk’. Met The Emperor Machine (Andrew Meecham), Jacknife Lee featuring Maria Uzor (Sink Ya Teeth) én Chris Massey. Het project was spannend voor alle betrokkenen. Voor A Certain Ratio, met hun nieuwe injectie en meer dan geslaagde verjongingsoperatie uiteraard, maar zeker ook voor de andere betrokkenen. Allen fans van elkaar zeg maar. Het resultaat klinkt verbluffend okselfris. Of hoe A Certain Ratio volledig in het nu staat!

Luister, oordeel zelf. Dans en geniet!

ACR:EPC is uit op het Mute-label, verdeeld door PIAS.