Home Grensverleggers Uitheems Geduister #84

Uitheems Geduister #84

by Nel Mertens
Artwork door Wesley Dewanckel
Facebook / Instagram

Pieken en dalen… in de grafieken, het nieuws, ons humeur en het leven. Vol waarheden die we niet altijd aankunnen, maar ook niet kunnen ontkennen. Zo moesten we in de muziekwereld afscheid nemen van David Paul Greenfield (keyboardlegende van The Stranglers) en ook van Kraftwerk-oprichter Florian Schneider. Duisternis en hoop wisselen mekaar dezer dagen af alsof ze in een haat-liefde-affaire verwikkeld zijn. De liefdevolle duisternis hebben wij alvast samengevat in het Uitheems Geduister van deze week met nieuws van SnakeSkin, Lacrimosa, Silas J. Dirge, Stovepipe, Alphamay, Hermetic Delight, Then Comes Silence en Machinefabriek.

SNAKESKIN
Tilo Wolff, frontman van Lacrimosa, bracht dit jaar zijn vierde album Medusa’s Spell uit met zijn elektronische nevenproject Snakeskin. Wat voor hem als een soloproject begon, is ondertussen tot een band uitgegroeid, samen met Lady Medusa, Johannes Barth, Kerstin Doelle en Thomas Daverio. Deze week kregen we een videoclip van Snakeskin bij het nummer Medusa. Een donker electronummer met strijkers en licht speelse vocalen door Lady Medusa, dat je uiteraard al kon beluisteren op het album Medusa’s Spell.  

LACRIMOSA
Nog meer nieuws rond Tilo Wolff en dan vooral voor de Lacrimosa-fans. Het Duitse gothicmagazine Orkus verzamelde in het boek Glorious Black. Season1 alle interviews die ze publiceerden rond de band. En daar wordt een vervolg aan gebreid, want er zullen in totaal drie boeken verschijnen, waarvan je Season 2 reeds kan voorbestellen.

SILAS J. DIRGE / STOVEPIPE
Ze wonen in totaal verschillende landen, bijna verschillende werelden en toch vond de gezamenlijke creativiteit tussen Silas J. Dirge en Stovepipe zijn weg. De in Nederland gevestigde artiest Silas J. Dirge maakt muziek die veel lijkt op oude countrylegendes als Johnny Cash, Patsy Cline en Hank Williams, om er maar een paar te noemen. Toch is er een donkere, spookachtige sfeer die een schaduw over hen werpt. Stovepipe is een in Amerika gevestigde singer-songwriter die country-getinte volksmelodieën brengt die de donkere hoeken van het leven verkennen. Zijn nummers zijn muzikaal een brouwsel van Tom Waits en Tom Petty, maar hebben ook veel punkinvloed. Hij speelt drums met zijn voeten, en een assortiment op maat gemaakte gitaren gebouwd van objecten, waaronder een OUIJA-bord en zelfs een bijl.

The Grudge werd een griezelige, verhalende moord ballad over vriendschap, verraad, liefde en een vlijmscherpe, moorddadige bijl. Beluister alvast deze murderballad in gothicamericana-stijl! Hoewel het toch altijd even wennen is om gothic met countrysnaren gecombineerd te horen, is dit een heerlijke song.

ALPHAMAY
De Duitse darkwave-, synthpopband Alphamay heeft zijn nieuwe album Conformity klaar, dat verschijnt op 20/6. Het is nog even wachten dus, maar voorbestellen kan al.

Om dat wachten zo aangenaam mogelijk te maken, kan je hen via livestream aan het werk zien op het Wave Invasion Festival Online op 16/5. Samen met onze noorderbuur Xtort, de Belgische heren van This Can Hurt en de Duitse industrialband Minusheart belooft dit wel een zeer aangename avond.

HERMETIC DELIGHT
Vrolijk verwerkte snaren en snel opeengestapelde akkoorden doen het leven meteen kleurrijker aanvoelen, wanneer we de nieuwe videoclip van Hermetic Delight zien bij hun single Rockstarlari. Een rocklied uit Frankrijk, gezongen in het Turks, gefilmd in Straatsburg en geanimeerd in Teheran. Een hyperactief nummer met een flink spoor postpunk, maar zeker geen leeg dansnummer. Rockstarlari is een commentaar op de corrupte machtsstructuur, als een korte klap van drie minuten tussen de ogen van de rijken en machtigen. Een indierocklied uit Frankrijk, gezongen in het Turks, gefilmd in Straatsburg en geanimeerd in Teheran. Op 22/5 verschijnt het debuutalbum FA CULT bij het label Tone Records.

THEN COMES SILENCE
De Zweedse gothrock-, postpunkband Then Comes Silence laat weten dat ze muziek spelen, optreden en hun fans missen. En dat ze niet van plan zijn om een ‘rustpauze’ in te lassen. Dus hebben ze een locatie afgehuurd, een camera- en technische ploeg en bereiden ze zich voor op hun eerste livestreamconcert, om dit zo goed als mogelijk goed te laten verlopen.

“It’s like trying to make a silver plate float on water. It can float, but maybe the risk it sinks is higher. We need your help to keep the silver plate floating on the surface. If you can support and donate we would be more than grateful and honored.”

Op donderdag 14/5 kan je dus om 21 uur een livestreamoptreden van The Comes Silence volgen. Omdat het voor elke band een worsteling is om deze periode zonder verkoop of optredens te moeten door komen, vragen ze een bijdrage van 10 euro of een vrije bijdrage, naargelang je eigen budget.

MACHINEFABRIEK
De Nederlandse elektronische experimentator achter Machinefabriek, Rutger Zuydervelt, is bijzonder trots op het volgende werk OEHOE dat van hem verschijnt, omdat het gaat om een bijzondere samenwerking met Anne Bakker. Deze dame is een klassiek geschoolde (alt)violiste, die momenteel in de band van Agnes Obel speelt. Haar stem en improvisaties op viool waren de aanzet tot zijn nummers. Aangezien de geïmproviseerde zang van Anne overal woordloos is, is het de verdienste van Rutger dat hij deze intonaties heeft verzameld en overstegen met een vaak verwoestend emotioneel effect. Annes vocale experimenten ademen een klassieke polyfone oudheid uit, ze zweven weelderig boven haar eigen minimalistische strijkarrangementen en Machinefabrieks diep broeierige, kakofonische synthsoundscapes.

Je kan reeds twee tracks beluisteren via Bandcamp en kan OEHOE meteen ook voorbestellen. Het album is vanaf 5/6 digitaal, op cd en op vinyl verkrijgbaar bij het label Where To Now.

You may also like