Met melancholische melodieën, rauwe emotie en een vleugje theatrale dramatiek, trekken we ook op deze zondag het Uitheems Geduister in! Deze week met nieuws van Evig Natt, Esoterik, Je t’Aime, Wardruna, Schattenmann, Sick Jokes, Red Lorry Yellow Lorry en NNHMN.
EVIG NATT
We nemen van bij de start meteen een duik in sonische duisternis en emotionele onrust, met het nieuwe nummer van de Noorse gothic-/ doomband Evig Natt.
Het geluid van Noorse project heeft altijd een bepaalde agressiviteit in zich gedragen, maar wel subtiel, luidruchtig en toch mooi. Een symfonische duisternis, die orkestraal klinkt, waarbij de female vocals even krachtig klinken als de oergrunts. De band trad daarmee in de voetsporen van Einherjer en Enslaved, met ex-bandleden van beide.
Hun nieuwe single Sorrow My World is een allesverslindende afdaling naar de diepten van verdriet en overleving. Het is het tweede voorproefje van hun aankomende album Vaketimen.
Sorrow My World gaat over de duisternis binnenin. Over hoe verdriet allesverslindend kan zijn, waardoor je van binnenuit wordt opgegeten tot het punt waarop er geen terugkeer meer mogelijk is. Zonder hoop op verlichting is er geen andere uitweg dan erdoorheen.
De bijhorende videoclip vertaalt die innerlijke gevechten met passende beelden. Daarin wordt een meisje geportretteerd, dat wordt verteerd door een demon. Ze is getekend door zijn handen en worstelt met zijn greep op haar. Ze houdt de demon in de val door een pentagram van bescherming om zich heen te trekken en laat het uiteindelijk uit haar lichaam los.
Sorrow My World is digitaal verschenen en is een teaser voor het album Vaketimen dat in 2025 verschijnt.
ESOTERIK
Van de pagan synthband Esoterik kregen we de laatste tijd een aantal knappe singles, die nu een plek kregen op hun nieuwe ep Archetypes. Tracks als Ally, Hero en Trickster werden al goed onthaald bij pers en publiek.
Het duo onderzoekt op Archetypes tijdloze thema’s die samenlevingen eeuwenlang hebben gevormd. De band duikt in de kracht van taal en verhalen en viert legendes die tijd en cultuur overstijgen. Deze verhalen, rijk aan symboliek en ritueel, dragen de wijsheid van generaties in zich en blijven het publiek boeien met hun beklijvende lessen en sensationele aard.
Archetypes is digitaal verschenen.
Facebook / Instagram / Spotify
JE T’AIME
De Franse postpunk-/coldwavers van Je t’Aime stelden deze week hun nieuwe album, Useless Boy, voor.
Vanuit Parijs omarmen dBoy (zang, gitaar, synths, programmeren), Crazy Z. (gitaar, bas, synths, programmeren), Tall Bastard (gitaar, bas) en Little Bastard (extra gitaar) de nutteloosheid van het leven om in alle melancholie beter te dansen. Een romantisch gebaar dat nostalgie uit de jaren 80 haalt en er nieuwe energie in blaast.
Het universum van Useless Boy is zowel een intieme elegie van gebroken dromen en onzichtbare muren als een kreet van rebellie, een oproep om dapper te dansen in het licht van de wanhoop. Om nutteloos te zijn tot je sterft in een saaie wereld waar alles tevergeefs is? Met plezier, maar niet zonder panache!
Onheilspellend zwaar klinkt het mechanistisch opgebouwde nummer, dat glans krijgt door de baslijn. Wanneer de vrouwelijke zang start, krijgt het nummer een ietwat zweverig dreampoptintje, afgewisseld met de wanhopig klinkende mannenstem. Er wordt gezongen, gefluisterd, gehuild… en dat zorgt voor een knappe spanning doorheen het nummer.
Useless Boy kan je digitaal terugvinden, als titeltrack van het aankomende album dat op 24/1/2025 verschijnt. Voorbestellen kan reeds.
WARDRUNA
Als we het woord ‘wereldmuziek’ lezen, is dat voor ons – persoonlijk – een reden om een klein beetje af te haken. Behalve als het om Wardruna gaat (en er zijn er ongetwijfeld nog wel enkele, die onze ongegronde vooroordelen teniet zullen doen), want het Noorse collectief weet het genre in een stevig jasje neer te zetten.
Deze week lieten ze hun nieuwe single Birna (Oudnoors voor ‘berin’) los, met bijhorende clip. Meteen ook de titeltrack van hun zesde studio-album dat binnenkort verschijnt en de opvolger van de vorige singles Himindotter en Hibjørnen.
Frontman Einar Selvik: “De single Birna illustreert een dialoog tussen mens en beer, en benadrukt de verschillende eigenschappen en vaardigheden die wij mensen door de geschiedenis heen hebben geprobeerd te kopiëren van deze belangrijke totemdieren. De beer heeft mijn hulp – of welke menselijke traditionele façade dan ook – niet nodig om zijn eigen krachtige zelf te zijn. Het is juist het tegenovergestelde als je kijkt naar oude beertradities die het waard zijn om te onthouden. We leren, we dromen ervan om zijn eigenschappen en vaardigheden over te nemen. We vrezen, vereren en proberen ernaast te lopen, maar op aparte paden. Respectvol, claimen ruimte en geven ruimte. Hoe onhandig het ook mag zijn, verdere temming van het wild kan nooit de vruchtbare weg vooruit zijn. Voor mij voelde het diep als het juiste moment om de Birna, moeder en herder van de verdwijnende bossen, een stem te geven. De beer komt vaak voor in de oudste mythen van de mensheid op het noordelijk halfrond, en veel inheemse volkeren beschouwen dit dier nog steeds als een totemdier, dat ze eren met rituelen en liederen. Hoewel de beer vanaf het begin een bedreiging vormde voor ons eigen leven en dat van ons vee, hebben mensen zich altijd op verschillende manieren met de beer geïdentificeerd. Als je het dier vilt, lijkt zijn lichaam onder de vacht sterk op dat van de mens, wat een reden kan zijn dat de beer volgens de legende in feite van de mens afstamt en dat we duizenden jaren lang hebben gestreefd naar zijn kracht en vernuft. In sommige culturen betekent ‘het pad van de beer betreden’ dat je nastreeft wat je werkelijk in het leven moet doen.”
Brul in schoonheid en neem de ruimte in, want de stem van de berin klinkt heerlijk fors!
Tegelijk met het nieuwe album Birna zal ook de DVD/Blu-ray Live at the Acropolis verschijnen: een overdonderende audiovisuele registratie van Wardruna’s unieke equinox-optreden op 21 september 2023 in Athene. Tivoli-Vredenburg (Utrecht) zal bij wijze van exclusieve première het hele concert van september 2023 in Athene screenen op een groot scherm in zijn intieme zaal Club Nine op de avond van de albumrelease.
Birna kan je digitaal beluisteren en vind je vanaf vrijdag 24 januari 2025 terug op het gelijknamige album, dat uitkomt bij Sony Music.
SCHATTENMANN
Het is al even geleden dat we het hier hadden over de Duitse industrial metal-formatie Schattenmann, wiens laatste album de top 10 van de Duitse hitlijsten binnenstormde. De band lanceert een opwindende nieuwe remix serie en ze beginnen met een knal. De bekende elektronische artiest Faderhead geeft zijn onmiskenbare draai aan het nieuwste nummer Día de Muertos, van Schattenmann. Een energieke productie, waarbij beukende baslijnen, stuwende ritmes en opwindende hooks worden gecombineerd met de rauwe intensiteit van Schattenmanns origineel. Het resultaat is een meedogenloos clublied dat je niet stil laat staan; een perfecte belichaming van het Party Inferno-concept.
Día de Muertos kan je digitaal terugvinden. Schattenmann werd intussen opgenomen bij het label COP International.
SICK JOKES
“Give Me All The Drugs!”, is blijkbaar de boodschap van Sick Jokes. Nadat het industrial-/ metalproject eerder dit jaar hun vierde plaat Cult of Ignorance uitbracht, wilden ze hun bunsenbrander heet houden met een herwerking van het nummer Drugs. Die werd nu 100% vers chemisch versterkt door een groep fantastische remixers als Plasmic, Mari Kattman, Polite Bureaux, Mike Agent x Clark, Dolly Spectra, Sine en EXT EST. Een overdosis dansdeuntjes!
De acht tracks zijn digitaal beschikbaar op de ep Drugs.
Facebook / Instagram / Spotify / Bandcamp
RED LORRY YELLOW LORRY
Maar liefst 33 jaar geleden was het, dat we van de postpunkers van Red Lorry Yellow Lorry nieuw werk te horen kregen.
Is hun nieuwe ep Driving Black de mijlpaalrelease in de discografie van deze iconische band? Het is in elk geval dat de band een heropleving doormaakt, want de ep is een prikkelende opmaat voor hun aanstaande album Strange Kind of Paradise (verwacht in februari 2025).
De ep biedt drie exclusieve nieuwe nummers en drie mixen van het komende album, waaronder één van de legendarische producer John Fryer, bekend van zijn werk met Depeche Mode, Nine Inch Nails en Cocteau Twins. Daarnaast ook een remix door de bassist en producer van The Lorries: Simon Archer.
De erfenis van Red Lorry Yellow Lorry leeft voort en dit nieuwe hoofdstuk belooft net zo krachtig en compromisloos te zijn als altijd.
Driving Black is digitaal en op 12” vinyl verschenen bij COP International.
NNHMN
Lee en Michal van het Berlijnse darktechnoduo NNHMN lanceerde deze week de eerste song uit hun nieuwe serie. We mogen er elke maand een nieuwe verwachten!
Met Bring It On laten ze opnieuw een vernuftige combinatie van darkwave en techno horen. Deze keer klinkt het iets minder minimalistisch, omdat er doorheen de hele track effecten en bliepjes gestuurd worden. De synths klinken zwaar door en de vocals – zoals steeds – heerlijk emotieloos en ijl.
Bring It On is digitaal verschenen bij het label K-Dreams Records.