Ook vanuit deze hoek wensen we jullie een fijn, muzikaal, gezond en sprankelend 2021, met een duister, speels kantje toe! De parels in de oesters nog niet gevonden? Misschien zit er wel eentje tussen het Uitheems Geduister van deze week met nieuws van Martin Gore, Mekong, Wintermoonshade, Scream At The Sky, Sinthetik Messiah, The Other La, Quântico Romance, Caput Medusae en Withering Of Light.
MARTIN GORE
Iets meer dan een maand geleden kregen we de eerste single Mandrill te horen, als aankondiging van een nieuwe solo-ep van Martin Gore van Depeche Mode. Ondertussen weten we dat Mandrill vergezeld zal worden door vier nummers Howler, Capuchin, Vervet en Howlers End onder de titel The Third Chimpanzee ep. (Her)lees hier ons review van de single Mandrill, die het donkerste Depeche Mode-kantje van Gore laat horen. De instrumentale ep The Third Chimpanzee verschijnt op 29/1/2021 bij het label Mute digitaal, op cd en in beperkte oplage ook op azuurblauwe vinyl. Voorbestellen kan vanaf nu!
MEKONG
Gloednieuw nieuws! Want de debuutsingle van het Poolse project Mekong laat wat knaps horen. Mekong mixt postpunk met een glimp van de gothcultuur uit de jaren 80. Industria klinkt daarbij minimaal maar krachtig, met sterke baslijnen en galmende gitaren en laat de mening met de stem horen van een half vervreemde man die in Krakau woont…
Industria is het eerste werk dat we van Mekong horen en verschijnt op de aankomende lp End Of The World.
WINTERMOONSHADE
De Portugese melodische blackmetalband WinterMoonShade bracht zijn debuutalbum (S/T) uit.
Negen tracks, gesmeed op een koude winternacht, geïnspireerd door contrasterend licht en schaduwen in het metallandschap. Haze (zang, gitaar), Fenrir (bas) en Zefir (drums) zetten een sound neer, die klinkt van de diepste stille bosbries tot de verwoesting van de storm. Een verscheurend, krachtig geluid, dat er met geweld in slaagt alle emoties los te weken.
WinterMoonShade is verschenen bij het Britse label Black Spark Records.
Facebook / Instagram / Bandcamp
SCREAM AT THE SKY
Uit Texas klinkt een staaltje metal van Scream At The Sky, want de Amerikaanse band lanceerde net hun nieuwe video bij de single World Of Hate. De slechts 2 jaar oude band zet een mix van hard rock, industrial en heavy metal neer.
“Dit is eigenlijk een van de eerste nummers die ik schreef voor Scream At The Sky. Ik schreef het lied over een situatie uit het echte leven van één van mijn goede vrienden, die alles opgaf omdat zijn wereld om hem heen instortte. Het nummer zelf is geschreven om mensen te inspireren trots te zijn op wat ze hebben. Het leven stelt je elke dag op de proef. Maar je bent niet de enige.”
“Het gaat ook om rechtstreeks in een persoon kijken die niet echt aanwezig is: in zijn geest, ziel en geest. Het gaat erom je weg te vinden door je haat in een doel om te zetten door een stapje verder te gaan en de test te nemen die de wereld van haat op je loslaat”, laat bezieler Brian Carter (ook bassist bij Dead Horse Trauma) weten. Met contrasterende vocalen en melodische gitaarlijnen klinkt deze track vrij eenvoudig qua opbouw, maar die drumslagen… die zijn er wél knal op! World Of Hate is één van de tracks die je terugvindt op hun zelfgetitelde ep die in februari 2020 uit kwam.
SINTHETIK MESSIAH & THE OTHER LA
Sinthetik Messiah liet deze week twee nieuwe kerstsingles klinken. Niet dat ze bulken van de jingle bells, maar laat dat net de welkome verademing zijn. Voor In My Dreams werkte bezieler Bug Gigabyte samen met The Other La. De track werd oorspronkelijk geproducet door CJ Pierce van Drowning Pool voor The Other La’s titelloze album dat in 2016 werd uitgebracht. The Andere La benaderde Bug Gigabyte om de track in zijn elektronische bad te dompelen. “CJ Pierce is een van de grootste gitaristen ter wereld. Ik wilde iets maken waar zelfs hij op zou jammen”, aldus Bug.
Nadat hij de originele “trackstems” had ontvangen, nam Bug de audio, vermaalde deze tot een nieuwe compositie en voegde meer drums, gitaren, synths en zang toe. Grammy-genomineerde geluidstechnicus Joe Haze (Lords of Acid / The Banishment) plakte daarna alle chaos van de track aan elkaar.
Daarnaast laat Sinthetik Messiah ook zijn coverversie van Destroy 2000 Years Of Culture van Atari Teenage Riot horen. Deze was bedoeld als een bijgewerkte Amerikaanse versie van het nummer Destroy 2000 Years Of Culture uit 1997 door de revolutionaire elektronische noise-act Atari Teenage Riot. Oorspronkelijk baseerde Atari Teenage Riot zich voor het nummer op Dead Skin Mask van metalband Slayer (Seasons in the Abyss, 1990). Bug Gigabyte samplede hetzelfde Slayer-nummer en gaf een nieuwe draai aan de fundamenten van wat Atari Teenage Riot ervan maakte.
Sinthetik Messiah / The Other La
QUÂNTICO ROMANCE
Bittere klanken uit Rio De Janeiro deze keer. Quântico Romance is een Mexicaanse synthpopband, die inspiratie vindt bij zowat alle eighties synthbands zoals Eurythmics, Depeche Mode en Pet Shop Boys. Karlos Junior en Diego de Oliveira lieten dat vorig jaar met een eerste ep Azul Na Escuridão horen. Op instrumentaal vlak horen we waar de inspiratie vandaan komt. Op vocaal vlak raden we vooral zangles aan. Véél zangles. Tenzij ze het er om doen is. Ontdek deze bijzondere bittere klanken in de nieuwe single Sonhos Doces (zoete dromen). Wij hopen dat je überhaupt de slaap nog kan vatten daarna.
CAPUT MEDUSAE
Na hun debuutsingle Angerona vorig jaar, heeft het Duitse synthwaveduo Caput Medusa een tweede klaar. Met Kiss Me Deadly laten zangeres, gitariste en bassiste Tina Mar, zanger, toetsenist Stefan Scott én hun synthesizers die ze als gelijkwaardige bandleden beschouwen, een track horen die minder minimalistisch klinkt dan hun eerste single. Instrumentaal warmer, met meer postpunkelementen, maar de even ijle zuivere vocals van Mar, die je meeslepen in een knappe, dromerige maar ook dansbare track.
“Kiss me deadly
Hold me up so high
Kiss me deadly
Let me touch the sky
… Everything is quiet now”
Kiss Me Deadly kan je digitaal beluisteren en kopen via Bandcamp.
WITHERING OF LIGHT
Het Amerikaanse darkambientproject Withering Of Light werd in 2012 opgericht door Todd Janeczek. Hij beschouwt het als zijn muzikale voertuig dat wordt gebruikt om te reiken naar het ongeziene. Om droomlandschappen van lang vergeten plaatsen in de uithoeken van de geest en de ziel binnen te gaan. Janeczek laat daarbij meditatieve soundscapes klinken om door de kloven en torenspitsen van iemands psyche te reizen.
De eerste dag van het nieuwe jaar bracht hij zijn nieuw album Reliquary uit.
“Ieder woord van titels van de nummers, haalde ik uit het dagelijkse leven. Ze brachten mijn geest in een andere sfeer en zo is het concept achter dit album ontstaan. Reliquary werd op die manier een vat dat een soort heilig relikwie bevat. Wij mensen fetisjeren objecten, momenten en herinneringen. Zelfs je geest kan een reliekschrijn worden met daarin het heilige, het wereldse,… Elk woord dat ik vond, droeg een soort van gewicht, een spectrale resonantie (vandaar die titel) en de geluiden hier zijn de auditieve belichaming hiervan,” legt bezieler Todd Janeczek uit.
Bij het beluisteren van de tracks, geraakte onze geest ook in andere sferen. Donker en op een angstaanjagende manier ook rustgevend. Knap!
Reliquary is digitaal en op cd verschenen bij Lake Label. De lp volgt in februari.