Home nieuws Uitheems Geduister #105

Uitheems Geduister #105

by Nel Mertens
Artwork door Wesley Dewanckel
Facebook / Instagram

Internationaal geroddel laten we aan de boekskes over… maar met evenveel spanning en in opkomende donkerte van koudere dagen, serveren we warm knetterend het Uitheems Geduister van deze week, met nieuws van Kiss Of The Whip, Sinéad O’Connor, NNHMN, Dissonance, Machinefabriek, PVA en Vazuum.

KISS OF THE WHIP
Zeer toegewijde elektronica krijgen we van Kiss Of The Whip uit Philadelphia (USA), de darkwave act van Tristan Victor. Hij bracht een videoclip uit bij de track We’re Not Here, een nummer over zich terugtrekken uit de maatschappij, dat sinds dit jaar, een universeel gedeelde ervaring werd, zoals Victor uitlegt:

“Er zijn er heel wat onder ons die vervreemd zijn geraakt van anderen en in isolement lijken te vervagen, als een soort verdwijning. Sommigen hebben het geluk gehad een metgezel te vinden – een partner, een dier of een andere betekenisvolle aanwezigheid – met wie ze deze verdwijning samen kunnen beleven. Ik schreef het titelnummer We’re Not Here over de mooie, pijnlijke ervaring van het niet langer alleen zijn, terwijl je nog steeds verdwijnt uit de massa.” Een emotionele, koude track in een warm samengaan tussen elektronica en snaren!

We’re Not Here is het titelnummer van Kiss Of The Whips nieuwe album, dat op 23/10 digitaal, op cd en vinyl verschijnt bij Cold Transmission Records. Je kan het album reeds bestellen via het label of via Bandcamp.

Facebook / Website / Soundcloud / Twitter / Instagram / Bandcamp

SINÉAD O’CONNOR
Ze onderscheidde zich altijd al met uniciteit. Haar stem, maar vooral de grootse, ongedwongen sferen die ze telkens wist neer te zetten. En dat doet Sinéad O’Connor met deze langverwachte terugkeer opnieuw, met haar eigen versie van de traditionele gospelsong Trouble Of The World (Mahalia  Jackson). Het is de opvolger van de steeds relevanter wordende track Trouble Soon Be Over, haar bijdrage voor Tribute To Blind Willie (2015). Met deze track drukt de opmerkelijke kunstenares die Sinéad O’Connor is, haar eigen onuitwisbare stempel op de actualiteit vanuit haar positieve blik: “Voor mij gaat het lied niet over de dood, maar is het een boodschap van zekerheid dat het menselijk ras haar weg baant naar het wereldparadijs en dat we er zullen komen.”

Trouble Of The World klinkt nu relevanter dan ooit in de context van de dood van George Floyd en het benadrukken van de persistente racistische onderstromen die het gemengde moeilijk maken.

O’Connor belichaamt in deze track een sobere schoonheid die een bijna mystieke sound weergeeft. Zonder compromissen tussen zachtheid en authenticiteit, verklapt slechts één kreunend woord van haar, tussen al deze innemende zachtheid, nog steeds haar eigenzinnige rebelse kantje. Ingetogen gelatenheid raakt hier alle zinnen.

De bijhorende video werd geregisseerd door Don Letts, die zwart-wit beelden van Sinéad afwisselde met de real-time stills van demonstraties en zo een ongelooflijk emotionele bondgenoot van het nummer creëerde.

De track is digitaal beschikbaar via alle streamingkanalen en wordt – samen met een a capella versie -via de Bandcamppagina van Heavenly Recordings aangeboden. Alle inkomsten uit de digitale verkoop worden aan Black Live Matters geschonken.

Facebook / Bandcamp

NNHMN
NNHMN of het ijskoude, Berlijnse duo Non Human bracht deze week hun single Tulips. Met dit nummer – dat ze reeds enkele jaren terug creëerden onder een andere naam, maar nu pas uitgeven – laten ze alweer een bitter juweel klinken in het verwrongen, minimalistisch klankkader waarvoor ze bekend staan. Met borrelend ritmische synths en strak afgeklopte beats is Tulips een beangstigend dromerige synthwaveballade van puurheid en verdriet.

Facebook

DISSONANCE
De darkwave-/electro-artieste Cat Hall bracht met haar project Dissonance haar nieuwste track Ephemeral uit. Met haar tracks laat ze niet alleen knappe nummers horen, maar vertelt ze vaak ook verhalen. Meestal uit het eigen leven: “Het was 2013 – mijn slimme, grappige, enorm mondige, lieve vader, een professor aardrijkskunde, viel. De val resulteerde in een enorm subduraal hematoom dat geopereerd moest worden. Na complicaties, depressie en afasie was hij niet dezelfde man. Ondanks verschillende therapieën ging papa langzaam achteruit en stierf in 2017. Mijn moeder, een professor aan dezelfde universiteit, leed onder de vreselijke belasting van zorgverleners. Ze ontwikkelde een zwak hart en kon niet langer alleen thuis blijven nadat papa stierf. Haar depressie was duidelijk. In 2018 werd ze ziek en werd ze in het ziekenhuis opgenomen met een luchtweginfectie, die al snel overging in longontsteking. Ze werd beademd, maar kon nooit meer herstellen. Eind 2018 hebben we haar levensonderhoud stop gezet. Velen van ons hebben verlies en verdriet ervaren. Er is niets anders voor de pijn dan het te voelen. We zijn kwetsbaarder en vluchtiger dan we ons realiseren. We zijn kortstondig, net als de bloemen van de zomer – hier voor een seizoen en dan voorgoed verdwenen.”

Ephemeral laat de emoties klinken in de weelderige vocale gelaagdheid van Cat Hall en kenmerkende melancholische harmonieën in een vluchtige drift. Zuiver, maar knetterend!

Deze track is digitaal als single verschenen, vergezeld door maar liefst 7 remixen en is verkrijgbaar via Bandcamp.

Facebook / Bandcamp

MACHINEFABRIEK
Voor Bandcamp Friday op 2/10, stelde de Rotterdamse Rutger Zuydervelt Wheeler samen, een album waarop hij tracks verzamelde die tussen 2004 en 2008 verschenen op 3-inch CDR’s. Hij brengt hiermee 10 artistieke tracks die bulken van elektronische spitsvondigheid. Walmende, noisy ambient om te verdwalen in je eigen geest.

De titeltrack Wheeler is er eentje uit 2007 en het album kan gezien worden als de metgezel van de compilatie Weleer, die in 2007 verscheen bij Lampse. Toen werd naar dat album vaak verkeerdelijk verwezen met Wheeler, wellicht door onwetendheid of de automatische spellingscorrector. Passend dus om deze nu als ‘echte’ titel te gaan gebruiken.

Bandcamp / Facebook

PVA
De Londense PVA combineert industriële vergruizing met tonen van new wave, postpunk en pop in een prikkelend cocktail. Met Talks krijgen we een voorsmaakje van hun debuutalbum Toner. Een erg dansbare track die verschillende genres van weleer liet versmelten: Funky ritmes, gefocust snaarwerk en psychedelische trekjes op de synths!

Toner verschijnt op 20/11 digitaal en op vinyl bij Big Dada. Je kan het reeds voorbestellen. Dan Carey (Black Midi, Bat ForLashes, Fontaines D.C.) nam de productie voor zijn rekening.

Website / Spotify / Facebook / Bandcamp / Soundcloud

VAZUUM
Het deathgazeduo Vazuum uit Detroit (USA) brengt ons met hun nieuwe album in Halloweenmood. Rated Vis een conceptalbum, geïnspireerd door monsters uit filmklassiekers, traditionele folkloristische verhalen en de liefde voor Halloween horror soundtracks. Emily Sturm en Zach Pliska leveren hiermee een originele collectie van songs af, die ze voorbije zomer schreven en opnamen in hun thuisstudio.

Een monsterlijk goed album, dat beschikbaar is in een set van 2 cd’s, inclusief digitale download en een 3D-brilletje om het knappe bijhorende 3D artwork te bewonderen.

Bandcamp

You may also like