Home nieuws Uitheems Geduister #104

Uitheems Geduister #104

by Nel Mertens
Artwork door Wesley Dewanckel
Facebook / Instagram

Als de nacht fluisterend toekomt en de felschreeuwende dag vaarwel zoent, om het in te ruilen voor het zacht mompelende lila van opkomende duisternis, laat het Uitheems Geduister van deze week dan de soundtrack zijn… met nieuws van Résonance Magnétique, Meslamtaea, Lazy Legs, Agent Side Grinder, Shadoworld, The Sea At Midnight, Fall Shock, Rise Against en Elle Noir.

RÉSONANCE MAGNÉTIQUE
Deze band staat hier misschien voor het eerst, maar de man achter dit duistere project duikt hier af en toe wel eens op. De Franse Ludovic Dhenry zit als solo-artiest namelijk achter het geluid van Exponentia en Zauber, maar levert een nog meer begeesterend, experimenteel industrial gothic geluid af met het gelouterde en louter instrumentale Résonance Magnétique.

Na twee albums, laten we ons inpakken de ep Paranormal Events. Ja, inpakken, want de sound drukt zich dicht tegen je huid aan en laat walmende ruis en verdovende ritmes je geest hypnotiserend lamleggen. Spookachtige sferen zweven over de tracks, terwijl de rituele aspecten ze mysterieuzer maken.

Paranormal Events is verschenen bij het label Neris Records.

Website / Facebook / Bandcamp / Neris Records

MESLAMTAEA
Wie Uitheems Geduister ondertussen een beetje kent, weet dat daar soms ook wel plaats is voor een streep metal. Onorthodoxe black metal uit Nederland deze keer, want Meslamtaea heeft een nieuw album uit. Getekend In De Schaduw Van Het Leven verklankt de titel in al zijn betekenissen… Ze graven diep en leveren een meesterwerk af van suggestieve, doch progressieve atmosferische black metal. Het album gaat over het verval van de wereld zoals we die kennen. We raken steeds meer losgekoppeld van Moeder Aarde en stevenen recht op onze eigen ondergang af. En dat vertaalt zich in een maalstroom van emoties, die gevangen zitten in furieuze riffs, verweven met jazzy elementen. Een reis langs frustratie, verdriet, acceptatie, woede en moedeloosheid.

Geketend in de Schaduw van het Leven is op vinyl verschenen bij Babylon Cult Records en op cassette bij Tartarus Records.

LAZY LEGS
In Portland laat shoegazeband Lazy Legs met hun tweede album Moth Mother, een zware, sombere stemming klinken. Gevuld met dikke vervorming, spookachtige vocalen en nummers over angst, trauma en andere psychische problemen.

Laura (bas/ zang) en Michael (gitaar/ zang) laten als duo hun sound schommelen tussen shoegaze, grunge, slowcore en doomgaze. De twee ontmoetten elkaar in Chicago en na hun eerste ep begonnen ze shows te spelen in de lokale DIY-muziekscene.

Moth Mother is net in eigen beheer verschenen op roze vinyl, op witte vinyl en op cassette.

Facebook / Bandcamp

AGENT SIDE GRINDER
Het laatste album A/X (2019) van het Zweedse elektronische postpunkmonster Agent Side Grinder werd zeer goed onthaald. Dit jaar zochten ze muzikale benaderingen van andere bands op, die met dat knappe album aan de slag gingen. Dat resulteerde in de remix compilatie REMA/X, met herwerkingen door verschillende gewaardeerde bands binnen de darkwave, postpunk en experimentele muziek zoals Ash Codes, Antipole ft. Paris Alexander, Adsol, Tobias Bernstrup, Delphine Coma, Siri Karlsson, Muminance, Hidden Operator, Buzz Kull, Diskoteket, She Pleasures Herself en Kiss Of The Whip.

Naast de knappe remixes, vind je er ook de schitterende nieuwe track The Archives van Agent Side Grinder terug. Een donkere en claustrofobische ballade, geschreven tijdens de A/X -sessies, die put uit de koude oorlogssfeer van het album en exclusief op REMA/X.

REMA/X verschijnt op 16/10 en kan je nu al voorbestellen.

Facebook / Website

SHADOWORLD
Met hun nieuwste album Desertland nam de band Shadoworld ons mee op het geluid van de wind, door het stof van de woestijn. De donkere folksound die Old Boy (a.k.a. Claudio Carlucci) en Roberto Del Vecchio neerzetten, met een westerntouch, vol moderne elektronica en gecombineerd met neo-klassieke elementen, doet denken aan Nick Cave, Death in June, Depeche Mode, Johnny Cash, Ennio Morricone maar even goed Mark Lanegan.

Deze week verscheen het nummer Empty Rooms (van op Desertland, bij het label The White Room) als single, waarbij je de albumversie, maar ook een knappe akoestische versie te horen krijgt. Via Bandcamp komt daar ook nog een extra bonustrack bij.

Facebook / Bandcamp

THE SEA AT MIDNIGHT
“I can’t feel, I can’t see you in the afterglow.” Mooie woorden in een navenante coldwavesound van The Sea At Midnight. Een postpunkband uit L.A. die fans van klassiekers als The Cure, Joy Division, Depeche Mode, New Order, Echo and the Bunnymen zeker moeten gaan ontdekken. De nieuwe single Afterglow klinkt levendig, weelderig en pijnlijk melodisch, met de heerlijke stem van bezieler Vince Grant, frigide synthstructuren en donkere baslijn.

Afterglow is een liefdesverhaal. Zonsondergangen zijn voor mij de uitdrukking van romantiek in de natuur. Als ik kon, zou ik iemand een zonsondergang geven in plaats van bloemen. En schemering is mijn meest favoriete moment van de dag. Het einde van de dag, maar het potentieel voor mooie momenten en ervaringen die nog moeten komen”, zegt Vince Grant.

Een volledig album van The Sea At Midnight zou deze herfst nog verschijnen.

Facebook

FALL SHOCK
Het Italiaanse dark synthwaveproject Fall Shock bracht met Interior zopas zijn debuutalbum uit. In 2018 startte de ghostproducer, drummer en zanger Francesco Kay het project en kort daarna ontmoette hij death metal-gitarist Markus O, dat vreemd genoeg uitmondde in een wel erg knappe donkere synthwavesound. Verontruste stemmen, flikkerende synths en hypnotiserende gitaren, roepen innerlijke herinneringen en verre sferen op in een geluid van urgente gematigdheid. Verslavend dansbaar en esthetisch.

Interior is zopas digitaal verschenen bij het label Manic Depression Records.

Facebook / Bandcamp

RISE AGAINST
DC Comics brengt binnenkort het compilatie-album Dark Nights: Death Metal uit, als aanvulling op de onlangs gelanceerde stripboekreeks van zeven nummers. Het album zal enkele van de beste rock- en metalartiesten en een all-star stemmencast laten klinken, die de tracks ook zelf schreven, allemaal geïnspireerd door de verhaallijn van de stripreeks. Alle tracks werden geproduceerd door componist Tyler Bates.

Tyler Bates zei: “In Dark Nights: Death Metal, zagen Loma Vista Recordings en ik een kans om artiesten samen te brengen om ​​diverse soundtracks te creëren die rechtstreeks geïnspireerd zijn door deze ongelooflijke stripreeks. Het is niet onze bedoeling om letterlijk een death metal soundtrack te creëren, maar eerder om de donkerste hoeken van de psyche van elk personage te belichten vanuit een authentiek perspectief dat thematisch inherent is aan death metal muziek. Maar een soundtrack is slechts een verzameling liedjes, tenzij deze holistisch verweven is met het originele werk van de verteller. Met de steun van DC en Loma Vista Recordings, en met de hulp van verschillende artiesten, maak ik een korte animatiefilmreeks die is afgeleid van Greg Capullo’s originele artwork voor Dark Nights: Death Metal. Ik heb artiesten op de soundtrack en persoonlijkheden uit de popcultuur uitgenodigd om de personages uit de meesterlijke kijk van Scott en Greg op klassieke DC-personages te laten horen. Dit is mogelijk nog nooit zo relevant geweest voor het echte leven als de uitdagende tijd die de wereld momenteel doormaakt.”

De band Rise Against mocht alvast het openingsnummer aanleveren en Broken Dreams, Inc. is daarmee ook het eerste nieuwe werk van de band in drie jaar tijd. Het nummer toont het sociaal bewuste ethos van de band, met vernietigende teksten en razende punkrock.

“Persoonlijk is het echt fantastisch om betrokken te zijn bij deze soundtrack”, zei Tim McIlrath van Rise Against. “Toen ik opgroeide, reden mijn kleine broertje en ik met onze fiets naar de kiosk bij ons huis en gaven we al ons geld uit aan de nieuwste stripboeken. Batman was een favoriet. Ook is Zach, onze gitarist, waarschijnlijk de grootste stripfanaat in onze band. Hij vertelde hoe ze, samen met zijn broer en vader, allemaal grote DC-fans waren: Batman, Robin, Superman, Aquaman, alle stripseries, de tv-shows en speelfilms. Dus ja, we zijn allemaal erg enthousiast om hier deel van uit te maken.”

Dark Nights: Death Metal wordt binnenkort uitgebracht via de labels Loma Vista Recordings en Spinefarm Records.

ELLE NOIR
Gothic zangeres Elle Noir onthulde deze week haar nieuwe video The Day I Died. Als sopraan laat ze in deze track een metafoor klinken voor de ‘emotionele dood’: een wereld waarin niets nog waarde heeft en innerlijk vorm aanneemt als een depressie.

“Mijn innerlijke werelden zijn altijd autobiografisch, mijn liedjes worden altijd in de eerste persoon geleefd. De dood, psychische aandoeningen en emotionele toestanden van ongemak zijn centrale thema’s in mijn schrijven. Als ik een tekst schrijf, heb ik altijd een afbeelding in gedachten en probeer die te beschrijven. Mijn teksten zijn weinig verteld en erg visueel”, geeft Elle Noir aan.

In diezelfde eigenzinnige stijl, vertelt ze over wie ze is, als muzikante: “Mijn mantra is ‘Neem het risico en ga de wildernis in’ en ik weet zeker dat ik in mijn vorige leven een wolf was. Mijn passie voor de donkere wereld werd geboren toen ik voor het eerst de video Ava Adore van Smashing Pumpkins op MTV zag. Ik was een klein meisje. Mijn vader was net overleden en ik had een wereld nodig om me binnen te laten. Als tiener betoverde Marilyn Mansons The Dope Show me, maar het was met Nightwish dat ik me realiseerde dat muziek mijn manier was.

Voor mij was zingen schreeuwen en mijn operastem was de redding. Ik ben afgestudeerd in operazang, muziekwetenschap en muziekcompositie, maar na de lessen van het conservatorium rende ik met mijn symfonische metalband naar de oefenruimte. Ik ben een eclectische zangeres en performer met een passie voor de wereld van vintage en cabaret die me ertoe hebben gebracht op te treden op belangrijke Londense podia met mijn cabaretvoorstellingen en in hedendaags en experimenteel muziektheater. Elle Noir is mijn waarheid. Het is de vereniging van al mijn werelden. Mijn liedjes zijn mijn essentie.”

In The Day I Died  krijgen we de sopraanstem van Elle Noir niet te horen, maar blijft ze ingetogen emotioneel klinken, wat het nummer niet het theatrale opera-sfeertje geeft, maar waarbij de breekbaarheid nog meer naar voor treedt.

Elle Noirs nieuwe ep Like A Black Doll volgt later dit jaar nog.

Bandcamp

You may also like