Een indrukwekkend pareltje, een warme melancholische indiepopsong, vijf minuten trance-inducerende, buitenaardse wereldse percussiemuziek, subtiele arrangementen en een zomers vrolijk deuntje. Allemaal deze week te horen in onze Luminous Belge. Artiesten van dienst zijn Glitterpaard, Mooneye, Hands In Motion, The Me In You en Antoine Wielemans.
Vorig jaar kregen we het nieuws dat Glitterpaard opnieuw zou rijden en dat er dit jaar zelfs een debuutplaat zou verschijnen met eigen composities. Met hun eerste single All Rights Reserved wisten ze onmiddellijk onze aandacht te trekken. Nu is het vijftal er terug met nog een teaser voor het aankomende album. Ook in deze track dwaalt de geest van Sparklehorse rond, vooral door de donkere, ingetogen sfeer.
Turnstile Youth wordt mooi opgebouwd, met in het begin vrij basic arrangementen. Langzaam vullen warme laagjes deze knappe song aan waardoor we op het einde een prachtig geheel krijgen. We kunnen wederom spreken van een indrukwekkend pareltje.
Mooneye, de band rond frontman Michiel Libberecht, bracht in september hun debuutplaat Big Enough uit. Een debuut dat niet onopgemerkt voorbij ging. Songs als Big Enough, Fix The Heater, Bright Eyes waren telkens een schot in de roos en tonen aan dat Mooneye een sterke en toonaangevende indieband is. Are You Lonely Too is een onbetwistbare ‘fan favourite’ en hoogtepunt op elke live show. Wordt deze song hun nieuwe radiohit?
Een warme melancholische indiepopsong, zo omschrijven we Are You Lonely Too het best. De kristalheldere stem van Libberecht geeft het nummer de typische Mooneye touch. Het samenspel met de andere muzikanten maakt van het rustige nummer een krachtige song waarbij we soms aan The War On Drugs moeten denken. De gitaarsolo steekt er bovenuit en maakt er een oorwurm van.
In het voorjaar brengt de band een live ep uit met daarin de hoogtepunten van hun show in de AB in Brussel. Ondertussen werken ze verder aan hun veroveringstocht in het buitenland en zijn ze te zien op Eurosonic, dit jaar digitaal weliswaar.
Als er één groep instrumenten is waarvan de namen soms exotischer klinken dan ze eruit zien, dan is het wel die van de percussie instrumenten. Een kleine bloemlezing uit het arsenaal waar Hands In Motion graag hun tijd mee doorbrengt: darbuka, gong, berimbaus, kalimba, pandeiro, riqq, doholla, bendir, udu…
Al dat schud, wrijf, klop en stampplezier resulteert binnenkort in de debuutplaat van het nieuwe trommelaarstrio.
Unison is een demonstratie in gecontroleerd understatement. Vijf minuten trance-inducerende, buitenaards wereldse percussiemuziek in de cadans van een gezond mensenhart in rust. We horen het ritme van nomadisch kampvuurjolijt aangelengd met een bouillon van pulserend minimalisme. Zoals wel vaker het geval is in dit soort muziek, is de reis belangrijker dan de bestemming dus geniet vooral van het onderweg zijn!
Sinds 2009 levert The Me In You prachtige songs af die eigenlijk veel te weinig aandacht krijgen. Af en toe is deze band uit het Hageland te horen op Radio 1 en Jeroen Meus (fan van het eerste uur) gebruikt regelmatig een nummer als achtergrondmuziekje in zijn programma Dagelijkse Kost. De band schreef Out Of The Blue zelfs speciaal voor de 2000ste aflevering van dat programma. In 2018 verscheen hun laatste album Stuart Conroy. Een ongelooflijk straffe plaat die heel positief werd onthaald in de pers.
Met Landscapes komen Stijn Claes en co met een prachtig ingetogen song die heel intens binnenkomt. Subtiele arrangementen vullen de zachte stem van Claes mooi aan waardoor er iets heel moois wordt opgebouwd. Spijtig genoeg duurt het nummer maar 2 minuten en 30 seconden, van ons had het dubbel zo lang mogen duren.
Bijna in de staart van 2021 verscheen Vattetot, het debuutalbum van singer-songwriter Antoine Wielemans, tot dan vooral bekend als één van de frontmannen van het onvolprezen Girls In Hawaii. Dat we oprecht bijzonder opgetogen waren over het knappe debuut van Wielemans las je allicht al. Met het debuut maakte Wielemans dan ook een van dé platen van 2021!
De l’Or en Sel waren de twee sterke singles die het album voorafgingen. Donderdag 12 januari 2022 verschijnt Fin d’été als derde single. Zoals we eerder al meldden: misschien wel het meest zomerse en vrolijke deuntje op de plaat.
Wielemans zelf benoemt het als één van zijn favoriete nummers op het album: “De verbinding met de natuur wanneer je in de zomerzon rondloopt zonder shirt, in korte broek en op teenslippers. Je ligt in het gras of je gaat pootjebaden in een rivier. En niet te vergeten de eindezomer-blues waar je snel overheen bent. Dat gevoel van weemoed in september met de winter die al voor de deur staat.”
En wat kunnen wij daar nog aan toevoegen? Niet veel, behalve dan dat het klopt als een bus, wat deze fraaie compositie betreft. Fin d’éte baadt in een haast kinderlijke schoonheid frèle en fragiel en tegelijkertijd heel erg sterk. En vooral: behoorlijk catchy!
Veel luistergenot!