Ook in 2023 zijn we er elke woensdag met onze Luminous Belge. Wil je op de hoogte blijven van wat reilt en zeilt in het Belgische muzieklandschap volg dan zeker onze lijst!
Futuristische electropop met een jaren ’80-vibe en een flinke dosis psychedelica, een catchy synthpopsong, postpunk met een joy de vivre, een exotische vibe en grappige West-Vlaamse barkrukfilosofie. Artiesten van dienst in het nieuwe jaar zijn Julius, Robbing Millions, Rehash, Zap Mama en TuRF.
Julius is de nieuwe band rond Pieter Platteau, Emiel Lagillière en Bart Mannens. Het trio zat de afgelopen twee jaar in de studio, nu is de tijd aangebroken om hun nummers aan het publiek voor te stellen. Al experimenterend geeft Julius zowel hun muziek- als visuele stijl vorm en dit allemaal via één verhaal. De uitwerking van dat verhaal gebeurt door hun dansbare synthpop, edgy visuals en een energieke live shows.
Crush My Soul is de debuutsingle van het trio en het is een lofdicht aan alle mensen die vastzitten in een toxische relatie. Enerzijds besef je dat de andere persoon je fout behandelt, anderzijds is de liefde voor deze persoon nog zo groot dat je die niet wilt loslaten.
Met dit nummer willen ze de luisteraars ontroeren en laten weten dat elke persoon die zich in een gelijkaardige situatie bevindt er niet alleen voor staat.
Al het studiowerk van de afgelopen twee jaar heeft duidelijk zijn vruchten afgeworpen. Deze debuutsingle klinkt erg professioneel en al even overtuigend. Het trio besloot het pad van de synthpop te bewandelen, een moeilijk genre om op te vallen tussen het enorme aantal andere synthpopbands. Ze leveren wel een straffe catchy song af die zeker aanslaat.
Op 28 april 2023 verschijnt het volgende album van de avant-pop muzikant Lucien Fraipont, beter bekend als Robbing Millions. Het album Rêve Party is geschreven ten tijde van het vorige album Holidays Inside en wordt aangekondigd als een gedurfde verzameling songs die even grenzeloos als minutieus gearrangeerd zijn. Fraipont haalde inspiratie uit de Franse pop, Amerikaanse psychedelische rock en jazz. De nieuwe langspeler werd geproducet door Lucien Fraipont en Mike Fridmann (The Flaming Lips, Spoon, Miley Cyrus…) op aanraden van MGMT’s Andrew VanWyngarden.
Elastics is het eerste voorsmaakje uit het nieuwe album en Fraipont noemt het een “bedroom dystopian eco-boogie” track. Het lijkt futuristische electropop met een jaren ’80-vibe met een flinke dosis psychedelica, het ligt wel wat in de lijn van zijn makkers van MGMT (die het vorige Robbing Millions-album uitbrachten) maar Lucien gaat nog verder. Dankzij de inbreng van Mattias De Craene (Nordmann) die met zijn tenorsax deze track een zalig jazzy tintje geeft. Zo klinkt het geheel erg avontuurlijk en uniek.
Robbing Millions maakte met deze smaakmaker iets heel gewaagds dat naar meer smaakt. Het is een song die niet in één genre te vatten is, maar het klinkt alvast heel aanstekelijk.
Ja, ze zijn goed. Nog iets? Af en toe moeten we namelijk direct zijn al is het moeilijk om nog directer te zijn dan Rehash. En die komen van bij ons en zijn blijven hangen in dat wat bij ons de jaren tachtig heet, al zijn ze te jong. Maar toch: er dreigt iets nucleairs in en uit hun sturm und drang, wanhopig gaten koppend in wat hen nu nog ommuurd.
Ze hadden al een single uit maar waarom daarover lullen en lallen als ze al een nieuwe hebben? Deze, een dubbelsingle zelfs. Twee songs, twee happen desillusie maar er zit ook een zekere joy de vivre in hun postpunk.
Als we een tip kunnen geven: Rehash heeft het in zich om, als ze het menen, de nieuwe Noordkaap te worden. Die zijn tenslotte ook als Gruppenbild begonnen, uit de donkerste mijnen maar werkten zich op, daaruit. Rehash zit nu nog in die ondergrond, maar komt hopelijk uit die holen gekropen. Hun zanger meent het. En wij ook, want ze zijn wat we in de eerste zin al beweerden.
Marie Daulne, beter bekend onder haar muzikale alter ego Zap Mama, viert graag het eind en het begin van momenten uit de levenscyclus. Daarom trakteert ze ons op de nieuwe single Dessiné om het einde van het jaar te vieren. Het nummer is afkomstig van het onlangs verschenen album Odyssée.
Dessiné is een gedicht op zang van de uit Congo afkomstige filmmaakster Monique Mbeka Phoba. Het is een song met woorden vol surrealisme die de euforie van de liefdessituatie perfect beschrijven. Het is een zalig sensueel nummer dat ons meesleept in een zacht “Afropees” avontuur.
Dessiné is de perfecte soundtrack om het jaar al dansend mee af te sluiten en het nieuwe jaar al dansend mee in te gaan. Zap Mama weet hoe ze haar publiek kan boeien met haar straffe songs met een exotische vibe. Dessiné is daar een perfect staaltje van.
Het nieuwe jaar met een glimlach starten kan alleen maar met TuRF. Dit West-Vlaamse kwartet bestaat uit: Wim Wallays (gitaar), Steven Duyck (drums en percussie), Rino Feys (stem) en Tom Denolf (bas). De band duwde net voor de eindejaarsfeesten van 2022 hun eigenzinnige tweede album Feik Njoews onder onze neus.
TuRF speelt een allegaartje van stijlen (rock, dub, shoegaze en stoner) waarbij de teksten van de nummers in het West-Vlaams gesproken en gegromd worden. Het erg aanstekelijke titelnummer Pilln en het dromerige Lyksme staan ook op het debuut Reuve dat enkel digitaal op Bandcamp (betaal wat je wilt) te verkrijgen is. De West-Vlamingen brengen met Feik Njoews een gevarieerd en grappig plaatje dat in beperkte oplage op vinyl geperst is. Het album bevat niet alleen grappig gebrachte West-Vlaamse barkrukfilosofie. Muzikaal zit het op Feik Njoews ook meer dan snor met lekker en sfeervol gitaarwerk dat door de strakke ritmesectie in de juiste balans gehouden wordt.
Verteller Feys weet met zijn genuanceerd West-Vlaams dialect de liedjes in een nostalgisch melancholisch sausje te duwen. Lachen mag dan zeker ook met onder andere het lachsalvonummer Trump en Pilln dat ons aan de legendarische verslavingen van Elvis Presley deed denken. Feik Njoews is een ontspannend en kluchtige album geworden met elf smakelijke pillen die zich in het The Clement Peerens Explosition en het Belgian Asociality spectrum bevinden.
Veel luistergenot!