Home nieuws Enquête muziekbeleving

Enquête muziekbeleving

by Nel Mertens

Genieten van muziek is voor de ene het dagelijks luisteren naar de radio en voor de andere op de eerste rij voor een podium mee gaan brullen. Sommigen hebben genoeg aan een nummertje of twee per dag, anderen functioneren pas als er de hele dag door muziek in de ruimte weerklinkt.

Hoe mensen muziek beleven is voor elk van ons vaak erg verschillend, maar het is in ieders leven aanwezig. De hartslag van je moeder die je hoorde in haar buik was de eerste aanzet daartoe en het muziekcentrum is geen knobbeltje of bepaald plekje in je hersenpan, maar zit zowat in alle delen van ons brein.

Eén ding is zeker: dankzij de coronacrisis en bijhorende maatregelen is muziekbeleving er helemaal anders gaan uitzien. Hoe beleven we muziek nu? En hoe zullen we dat in de toekomst nog doen?

Ine Heynen, studente cultuurmanagement aan de Universiteit van Antwerpen was de coronamaatregelen voor, want in oktober 2019 startte ze, in het teken van haar masterthesis i.s.m. Consouling Sounds, met onderzoek naar muziekbeleving met nieuwe technologieën. Voor een platenlabel dat internationaal wil opereren en mensen wil bereiken ongeacht hun geografische locatie, worden digitale technologieën alsmaar belangrijker. De vraag of dit alles niet wat vergezocht was, werd door de uitbraak van de pandemie teniet gedaan. Nu de fysieke mogelijkheden wegvallen zijn artiesten en organisatoren voorlopig op digitale alternatieven aangewezen om contact met hun publiek te behouden.

Maar in hoeverre is het publiek klaar voor dit soort veranderingen en willen ze daar wel in meegaan? Om daar achter te komen ontwikkelde ze een enquête. Bij deze dus een oproep om massaal deel te nemen aan dit onderzoek. Het invullen van de vragen doe je anoniem en neemt slechts 10 minuutjes van jouw tijd. Laat ook jouw mening meetellen via deze link!

You may also like

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More