Michael Asnot is een 31-jarige singer-songwriter uit Antwerpen die al sinds zijn 2 jaar (toen hij nog met zijn Fisher Price-gitaar en micro alle hits meebrulde) gebeten is door de muziek-microbe. Michael ging in de leer bij David Piedfort (Kapitein Winokio, Meuris) en Tom Peeters (Boogie Wonderband, North) voor zijn eerste lessen gitaar. Hij kreeg er smaak volledig te pakken. Om nog meer bij te leren ging hij naar de Antwerpse Kunsthumaniora waar hij de richting muziek en podiumkunsten studeerde. Uiteindelijk belandde hij op PXL in Hasselt.
Asnot had vroeger een eigen band Jesus Hendrix & The Apostles, waarmee hij ooit in Humo’s Rock Rally belandde. Maar hij maakte ook 3 jaar deel uit van de Studio 100-band, begeleide artiesten als Ozark Henry, Sandra Kim, Jan Leyers en Clouseau. Ondertussen is hij ook lid van Meteoor en The Starlings. Maar eigenlijk is Michael al 16 jaar bezig met nummers te schrijven voor zijn debuutplaat, die dit jaar eindelijk het licht ziet.
Een paar maanden geleden verscheen het album Episodes al digitaal maar op 27 augustus werd gevierd dat het album ook fysiek verkrijgbaar is. Asnot blikte de langspeler in met Tom Lodewyckx (gitarist bij Clouseau en K’s Choice) achter de knoppen. De eerste singles van Michael zijn ook opgenomen met Lodewyckx als producer.
Voor het releaseconcert kon Asnot rekenen op een zes koppige band met straffe muzikanten. We kregen zijn volledige debuutplaat live te horen waar nummers op staan die een combinatie zijn van pop en rock, met af en toe een mooi americana randje dankzij de pedal steel van Tom Willems. Keyboard speler Benjamin Jacobs kreeg een klein solo-momentje waarin duidelijk werd dat de man over bakken talent beschikt. Helaas kwam dat niet helemaal tot zijn recht in deze set, want de keyboard-klanken werden meestal bedolven onder de drie gitaren. Ook de stem van achtergrondzangeres Silke Mastbooms kwam niet tot zijn recht. Ze werd in 2012 tweede in The Voice van Vlaanderen en heeft een fantastische stem maar in de mix werd ze serieus naar achter geduwd zodat we ze nauwelijks konden horen.
De songs van Asnot zijn zeker niet slecht, ze zijn catchy maar klinken wel erg clean en missen wat persoonlijkheid. In 2017 werd Michael geselecteerd voor De Nieuwe Lichting van Studio Brussel en daar was één van de commentaren van de luisteraars dat het nummer klonk als iets van Tom Helsen. Dat gevoel hadden we bij dit optreden ook. Elke song had wel iets dat ons deed denken aan een andere artiest gaande van Helsen tot Milow en van John Mayer tot Bryan Adams. Een typische ‘Asnot-compositie’ hoorden we niet.
Na de gewone set kregen we nog twee bisnummers: zijn eerste single On The Bus To Mexico en een wondermooie akoestisch cover van de Kris De Bruyne klassieker Amsterdam. In Asnots eerste band Jesus Hendrix & The Apostles speelde de zoon van De Bruyne, Klaas De Somer, mee op drums en blijkbaar waren Kris en Michael goed bevriend. Het viel ons wel op dat hij Amsterdam wél op zijn eigen manier bracht en er zo een persoonlijke toets aangaf. Deze cover maakte dan ook het meest indruk van heel de set.
Na afloop van het optreden hadden we een dubbel gevoel. We hadden een concert meegemaakt dat zo goed als perfect klonk maar we misten de diepgang die hij enkel in Amsterdam stak. Wij merkten aan alles dat Michael Asnot veel talent heeft, nu nog wat meer originaliteit en een persoonlijke toets in de songs verwerken en komt het zeker goed.
Meer info over Michael Asnot vind je via deze link.