Home Live MAMMAL HANDS + NAGLOED Antwerpen, De Roma (02/04/2023)

MAMMAL HANDS + NAGLOED Antwerpen, De Roma (02/04/2023)

by Mark Van Mullem

Zondagavond 2 april 2023 stond reeds lang met stip in onze agenda aangeduid. Dan zou het geniale Britse trio Mammal Hands het album Captured Spirits (2020) voorstellen in De Roma, maar de drie kwamen naar Antwerpen met een gloednieuwe plaat onder de arm. En dat is letterlijk te nemen want Gift from the Trees, was dan drie dagen jong. En dus was het vooral dat album dat centraal stond in de set, aangevuld met “some older tunes”, vooral citerend uit Captured Spirits en Shadow Work (2017).

Van aan de eerste noot die Jordan Smart uit zijn koperen bolide blies, tot aan die allerlaatste uitstervende tonen van de enige bis was het ronduit genieten van de hypnotiserende reis, vol begeestering en passie waarop het trio ons gretig meenam tijdens de véél te korte set. Of hoe hoge verwachtingen, moeiteloos ingelost werden in De Roma, als vanzelf omgetoverd tot gezellige jazzclub.

Openen voor een fenomeen als Mammal Hands kan je als eer of vloek zien. Het Gentse Nagløed bracht het er alleszins meer dan goed van af. We hoorden ingetogen gitaar scapes, gulle gitaargloed, zweverige keys, dan weer fijne late nite jazzpianopartijen, afgemeten, dan weer hyper-zenuwachtige percussie, soms veel te luid jammer genoeg, maar dat is dan ook het enige minpuntje dat we kunnen opnoemen.

Het bandgeluid deed ons soms denken aan The Smile en de solo-projecten van Thom Yorke, maar evengoed Sigur Ros. Het stemgeluid van Dillan Fevry, die ons ook op fraaie gitaargloed trakteerde, heeft daar wat mee te maken. Maar denk ook aan Mark Guilliana of Bonobo, en soms moesten we zelfs ook aan Riverside denken, of hoe dit trio, ja ook een trio, ons een mooie mix van postrock met proggy inslag, filmische late nite jazz en indie bezorgde. Het smaakte naar meer, maar na een krap halfuurtje zat het er al weer op. Een band om te checken!

Klokslag tien voor negen; de spots schenen op twee imposante piano’s, drie saxen en een drumstel. Eenzaam en verlaten, maar niet voor lang want nog geen twee minuten later wandelden Jordan en Nick Smart, respectievelijk saxofonist en pianist, en drummer Jesse Barrett het podium op, klaar om ons een feeërieke en begeesterende avond te bezorgen.

Jordan Smart mocht de debatten openen en blies meteen indrukwekkende noten uit diens sax, die hij later heerlijk liet croonen, gedragen door prachtige pianoklanken van Nick Smart en gepast afgemeten percussie van Barrett. Al snel herkenden we deze o zo mooie deemoedige compositie; Nightingale, één van de absolute prijsbeesten op Gift from the Trees. En wat een goede keuze om daar de set mee te openen. Evident dat een lang en luid applaus volgde, terecht ook want toch zo indrukwekkend mooi.

Een song ver in de set besefte je dat er in Norwich dan misschien niet veel te beleven valt, die Britse stad bracht wel deze drie bijzonder getalenteerde muzikanten voort. De wisselwerking tussen de sensuele of ook swingende saxen (hij bracht er drie mee) van Jordan, het wonderlijke pianospel van Nick, op de grote en op de reusachtige piano, pakkend en ook potent, fraai bijeengehouden door de subtiele percussie van Barrett. Recept voor die geniale klankkleur zoals we die zondagavond mochten beleven, zo blijkt.

Bij een uitermate vinnig Kernel wensten we haast alle tafels en stoelen weg, en hadden we ons gerust aan een dansje kunnen wagen. Om maar te zeggen dat er aan vibes en ritme geen gebrek was. En ook Dimu, nog een pareltje uit de nieuwe plaat, bracht vaart en feelgood vibes in de set.

Hoe hard was het genieten van Late Bloomer, met zijn geniale opbouw, vertrekkende uit rust en dan met plots veel tempo en power in zijn bast, naar catharsis werkend? Zo fijn om deze parel uit Captured Spirits live te horen! In dezelfde categorie valt ook het sublieme Riser, opnieuw een compositie uit de jongste plaat, in een sublieme versie te horen in De Roma. En laten we toch vooral niet vergeten dat de band ons ook nog een weergaloos Transfixed (uit Shadow Work, 2017) cadeau deed, zondagavond. Wat een versie, zeg!

De hele set lang was het genieten geblazen. En dan hebben we het niet eens over die krachtige koperen klanken die Jordan Smart de zaal in blies, noch over dat prachtige pianospel van Nick, laat staan die subtiele percussie van Jesse. Behalve dat en de fenomenaal mooie klankkleur waarin de ingenieuze composities gehuld waren, was het ook genieten van het spetterende samenspel en de passie van het Britse trio. En natuurlijk ook van de daaruit resulterende hypnotiserende trip waar we gewillig in meegezogen werden door Mammal Hands.

Verwachtingen zijn geplande teleurstellingen wordt wel eens gezegd. Maar die vlieger gaat niet op voor Mammal Hands. Zeg dat wij het gezegd hebben! Sterk op plaat, ronduit magisch wanneer je ze op een podium zet met hun jazz voor de toekomst!

Het album Gift from the Trees is sinds 31 maart 2023 uit op het Gondwana Records-label, en te streamen via de gekende platformen.

Nagloed: FacebookInstagram
Mammal Hands: FacebookInstagram

You may also like

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More