Home LiveLive Review THE DAY + CHANTAL ACDA, Antwerpen, Djingel Djangel (22/01/2022)

THE DAY + CHANTAL ACDA, Antwerpen, Djingel Djangel (22/01/2022)

In deze bijzondere covid-tijden is het blijkbaar heel moeilijk om een optreden te plannen. Normaal gezien zou dit optreden in december doorgaan, maar toen bleken de heren ministers het nodig te vinden om alle culturele activiteiten aan banden te leggen. Dus werd het opreden verzet naar begin deze maand, maar toen werd het geannuleerd door ziekte van Chantal Acda. Met andere woorden: derde keer goede keer, want we keken al een tijdje uit naar dit optreden in Antwerpen.

Chantal Acda (c) Cath Van Laere

Vorig jaar bracht Chantal Acda het wondermooie album Saturday Moon uit. Ze had gepland om deze langspeler solo in te blikken, maar uiteindelijk nodigde ze toch een hele resem artiesten uit om haar te vergezellen. Ook al is ze volop aan het schrijven aan een nieuwe plaat, toch komt ze in Antwerpen Saturday Moon volledig akoestisch brengen, solo, zoals het dus eigenlijk bedoeld was.

Het voorprogramma werd verzorgd door de lo-fi dreampopband The Day. Deze band bestaat uit – de uit Nederland afkomstige, maar in Antwerpen wonende – Laura Loeters en de Duitse Gregor Sonnenberg. Ze hebben elkaar ontmoet in Arnhem op de Hogeschool Voor De Kunsten waar ze merkten dat ze elkaar muzikaal perfect kunnen aanvullen. Na twee ep’s en een album is het duo bezig aan nieuwe songs voor een nieuw album, waar we vorig jaar al de aanstekelijke single Empty uit te horen kregen.

The Day (c) Cath Van Laere

Ook al bestaat deze band al van 2012 toch was het eerste optreden dat ze deden op Belgische bodem. Normaal treedt The Day op met nog een drummer erbij, maar deze avond werd er gekozen de nummers als duo te brengen. Gregor Sonnenberg bracht warme gitaarklanken terwijl Laura Loeters ook gitaar speelde en haar mooie engelenstem etaleerde. De dromerige popsongs werden intieme luisterliedjes waar heel de zaal muisstil naar zat te luisteren. We kregen vooral songs uit het album Midnight Parade en nog enkele ouder songs. Als bisnummer kregen we hun nieuwe single Empty, wat net zoals al hun andere songs een echt pareltje is.

The Day (c) Cath Van Laere

We moeten eerlijk zeggen dat we enorm onder de indruk waren door de wondermooie set van Sonnenberg en Loeters. Beide muzikanten vullen elkaar mooi aan: Laura kan met het haar stem veel emotie brengen en Gregor kan dat met zijn gitaar perfect verwoorden. Het is heel bijzonder dat The Day nog nooit eerder in ons land gespeeld heeft. Wij hopen alvast dat we deze talentvolle band nog veel meer in België aan het werk kunnen zien.

The Day (c) Cath Van Laere

Na dit pakkend voorprogramma was het de beurt aan Chantal Acda. Met enorm veel zin in haar optreden begon ze haar set met het breekbare liefdesliedje How To Find, waarmee onmiddellijk de toon werd gezet voor de avond. Gewoon met haar gitaar en haar fluwelen stem pakte ze heel de zaal in. Ok, met heel de band klinkt het allemaal veel voller maar akoestisch kan ze ons zeker en vast ook raken. De set bestond voornamelijk uit nummers van Saturday Moon en bij elke song vertelde Acda het verhaal van het nummer of een anekdote die bij het liedje paste met een lacht en een traan.

Chantal Acda (c) Cath Van Laere

Speciaal voor het nummer Time Frames ruilde ze haar gitaar in voor eenn saz (een Turks snaarinstrument) dat de song een knap Oosters sfeertje gaf. Ook bracht Chantal het nummer The Lifer, dat afkomstig is van het album Gold Coast van Distance, Light & Sky waarvoor ze met haar partner Eric Thielemans samenwerkte met Chris Eckman van Walkabouts. De set werd afgesloten met nog een sublieme track uit haar backcataloog, Still We Guess… weer zo’n mooi meeslepend nummer uit The Sparkle In Our Flaws uit 2015. Voor het bisnummer greep ze terug naar dat album om het titelnummer te spelen, wat voor ons een perfecte afsluiter was van een perfecte avond.

Chantal Acda (c) Cath Van Laere

Het was een heel boeiende avond met twee knappe, intieme optredens die ons lang zullen bijblijven. Dat onze eigen Bootsie Butsenzeller zorgde voor de speelse lichtelementen die de avond eigenlijk perfect maakte, mag ook gezegd worden. Djingel Djangel mag zeker tevreden terug kijken op deze knappe double bill.