Home LiveLive Review SWEET BAMBOO + TEENAGE FANCLUB Brussel, Botanique (28/10/2023)

SWEET BAMBOO + TEENAGE FANCLUB Brussel, Botanique (28/10/2023)

Al 34 jaar maken Norman Blake en Raymond McGinley geweldige indiepopsongs onder de naam Teenage Fanclub. Ze kregen door de jaren heen versterking van diverse muzikanten maar hun muziek klonk steeds als Teenage Fanclub. Het duo weet hoe een goede song in elkaar steekt!

In de beginjaren zat de band bij het legendarische Creation label (The Jesus And Mary Chain, Primal Scream, My Bloody Valentine, Oasis…). Nadat dat label op de fles ging, brachten Blake en McGinley elke nieuwe plaat bij een ander label uit tot ze in 2005 hun eigen label PeMa oprichtten.

Anno 2023 is Teenage Fanclub niet langer hip, maar ze maken nog steeds topplaten. Dit jaar verscheen hun twaalfde studioalbum Nothing Last Forever met tien pareltjes van nummers. Op 28 oktober kwam de Schotse band de plaat ook in ons land voorstellen. Het was al een tijdje geleden dat ze nog eens in ons land waren geweest, terwijl ze het vorige album Endless Arcade nog wel live hebben voorgesteld in onze buurlanden. We keken dus al een even uit naar dit concert.

Stephen Black alias Sweet Baboo verzorgde het voorprogramma. De uit Wales afkomstige multi-instrumentalist werkte al samen met Cate Le Bon, Slow Club, Aldous Harding en Gruff Rhyss en doet het ook solo. De man bracht dit jaar zijn negende langspeler The Wreckage uit, waarop een speelse combinatie staat van folk met een experimenteel, elektronisch randje.

Van dat experimentele elektro-randje was weinig te merken in Brussel. Stephen bracht zijn nummers enkel op akoestische gitaar, ontdaan van alle laagjes die zijn liedjes normaal kenmerken. Het was dan ook een erg genietbare en pure folk set met enkel zijn warme stem en subtiel gitaarwerk. Tussen de nummers door trakteerde hij het publiek op de typische Britse humor die we ook in zijn teksten terugvinden. Hij verduidelijkte waar de songs over gingen (elektronische bibliotheek systemen, ruimtereizen, wandelingen met de hond van de buren…) en ze bleken een flinke dosis humor te bevatten.
Hopelijk komt Sweet Baboo nog eens terug naar ons land, maar dan met band zodat we een vollediger beeld krijgen van zijn fijne muziek.

Een half uurtje later stond Sweet Baboo al terug op het podium. Tijdens deze toernee versterkt hij Norman Blake, Raymond McGinley, Francis Macdonald, Dave McGowan (Belle & Sebastian) en Euros Childs (Gorky’s Zygotic Mynci) op sax, keys en akoestische gitaar. Een stevige band die zorgde voor een overweldigende Teenage Fanclub-sound. Op de studioalbums gaat het er allemaal wat ingetogener aan toe, maar live krijgen de songs meer body. Dat komt vooral door McGinley die regelmatig, en met veel overtuiging, het distortion pedaal indrukt waardoor de solo’s lekker vettig klinken.

De geweldige samenzang van de beginjaren klinkt anno 2023 nog steeds even magisch, maar ook solo hebben de stemmen van Norman en Raymond nog niks aan schoonheid verloren. Dit zijn dan ook straffe muzikanten die streven naar de perfectie. Elk bandlid genoot met volle teugen en een grote smile op het gezicht. Mede door dat enthousiasme wisten ze ook het publiek van de eerste tot de laatste noot volledig mee te krijgen.

Norman herhaalde verschillende keren dat het veel te lang geleden was dat zijn band in ons land was. Dat merkten we ook aan de reacties van het publiek dat veel verzoekjes richting podium slingerde, maar daar deden de Schotten niet aan mee. Natuurlijk werd het album Nothing Lasts Forever in de schijnwerpers gezet maar er volgde nog een overzicht van bekend en minder bekend werk met alleen maar hoogvliegers. De klassiekers The Concept, Everything Flows en What Do You Do To Me werden niet overgeslagen en werden door het publiek massaal meegezongen.

Teenage Fanclub paste nooit binnen een afgelijnd genre en deed nooit mee met de modetrends, maar deze klasbakken leverden altijd tijdloze topsongs af. Ook live staat de band nog steeds als een huis.

De Schotten brachten een heerlijk concert en we hopen dat ze bij een volgende toernee ons land niet weer overslaan.

Sweet Baboo: FacebookInstagram